MER PRESIST: Spesielt vinterstid vil Teslas oppgraderte rekkeviddeanslag være nyttig.

Tesla vil gi mer presise data:

Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget

Pålitelige rekkeviddeberegninger er en utfordring for elbilprodusentene. Nå vil Tesla måle hvor mye blant annet mobilladeren påvirker strømforbruket.

Publisert

Ofte blir vi imponert over elbiler som gir oss en estimert rekkevidde basert på beregninger over land og strand og stokk og stein – og likevel ikke bommer på mer enn noen meter.

Men påliteligheten varierer.

Og som alle vet, faktorer som temperatur, nedbør og fart påvirker verdiene underveis.

Tesla er ledende på energieffektive biler. Men nå vil de ytterligere ned i detaljene som påvirker bilens forbruk – og dermed rekkevidde, skriver Electrek.

Den nevnte mobilladeren tilhører de mer beskjedne rekkeviddetjuvene (her kan du lese mer om de største). Dekktrykket derimot, kan fort utgjøre en distanse over litt tid.

Begge deler skal inn som en den del av det totale rekkeviddeanslaget. Det samme gjelder energien som brukes til kjøling og oppvarming av batteriet.

STOPP: Ingen ønsker å kjøre tom for strøm, og kanskje ikke spesielt når man faktisk kan kjøre en Porsche Taycan. Men her, under NAF og Motors elbiltest, er det også et mål å gå helt tom.

Bare i EQXX

I 2018 la Tesla inn en del nye faktorer knyttet til topografi og vær som forbedret påliteligheten. Nå skal en programvareoppdatering som startet utrulling 20. juli, utvikle analysen til å gjelde blant annet motvind, sidevind og fuktighet.

Dette har vi foreløpig bare opplevd i Mercedes sin elektriske konseptbil EQXX, som Motor nylig kjørte i Tyskland (les mer her).

Tesla ligger med andre ord en del år foran konkurrentene på dette feltet.