Modellen lanseres i 2022, og under en førjulstur til New York kunne Polestar-sjefen Thomas Ingenlath informere om at modellen skal produseres i Charleston i Sør-Carolina.
- Vi kommer til å bygge i USA for amerikanere. Vi planlegger å lansere Polestar 3 i 2022, og den vil bli førende for utseendet på elektriske SUV-er, påsto Ingenlath.
Europeiske kunder derimot, vil få sine modeller fra Kina. Det har Brent Ellis, Polestars europeiske kommunikasjonssjef, tidligere bekreftet.
Klassen med store SUV-er vokser raskest i amerikansk bilindustri, og det er naturlig å tro at disse også vil gå i front i elektrifiseringen. Tesla X er naturligvis en stor hjemmefavoritt på det amerikanske markedet.
Men Polestar 3 har ambisjoner om å markere seg og blir første modell ut blant Volvo-gruppens nye generasjon biler, skapt for batterielektrisk drift.
Annonse
SJEFEN: Polestar-sjefen Thomas Ingenlath var i Norge for noen uker siden og viste fram Polestar 5.Foto: PETER RAAUM
Bygger allerede
Ingenlath fortalte sitt frammøtte publikum at han mener det er en fundamental forskjell mellom Polestar og mange andre produsenter av elektriske biler.
– Vi er ikke et virtuelt selskap som venter på å bygge fabrikker og selge biler, vi er et faktisk selskap som allerede bygger og selger biler verden over, sier han.
Tidobling av salg
Polestar 3 er første steg i ambisjonen om å lansere en ny modell i året de tre kommende årene. Ambisjonen er også å selge biler på minst 30 markeder innen slutten av 2023.
Det betyr i tilfelle at Polestar tar høyde for en tidobling av salget innen 2025 – fra 29.000 biler i 2021 til 290.000 biler i 2025.
– Herfra og ut handler Polestar om vekst, sa Ingenlath.