
Priser heftig Model 3-utfordrer:
BMW i strupen på Tesla med i4 fra under 500.000
Med sin i4 har BMW en elbil i 3-serie-klassen som er en direkte konkurrent til Tesla Model 3 – ikke minst på pris.
Bare få dager etter at BMWs kommende e-tron-konkurrent, iX, ble bekreftet med oppsiktsvekkende lang rekkevidde og etter at vi kjørte BMW iX3 vesentlig lengre enn det produsenten selv oppgir i vår rekkeviddetest, kommer nyheter om den elektriske sedanen i4.
Bilder av bilen ble sluppet tidligere i år, og nå supplerer BMW med tekniske data og - ikke minst - prisene.
Samtidig har BMW åpnet for bestilling av i4.
Prisene starter på 489.900 kroner. Versjonen med den kraftigste drivlinjen, lengst rekkevidde og en velspekket utstyrspakke, kommer på 599.900 kroner.
På veien til høsten
BMW i4 er det tyske selskapets fjerde helelektriske modell. Konseptbilen så dagens lys i mars 2020, serieproduksjonen starter til høsten og de første eksemplarene av BMW i4 blir å se på norske veier i november – om mindre enn et halvt år.
Da får de mest etterspurte versjonene av Tesla Model 3 en seriøs motstander å bryne seg på.



Les flere BMW-nyheter:
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
BMW-glasstaket knuste plutselig:
– Det regnet glass på oss
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
– BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi nå åpner for bestilling av BMW i4, sier Tegneby.
Med en lengde på 478,5 cm, bredde på 185 cm, høyde på 145 og en akselavstand på 285,6 cm er alle målene større enn på dagens sedanversjon av BMW 3-serie. Det samme gjelder sporvidden, mens tyngdepunktet er opptil 5,3 cm lavere.
Slipper to versjoner først
De to versjonene som lanseres nå er den bakhjulsdrevne i4 eDrive 40 og firehjulsdrevne i4 M50 (xDrive). Begge har batteripakker på litt over 80 kWt netto og maksimal ladeeffekt på 200 kW.
Batteripakken er skreddersydd for bilen og måler kun 11 cm i høyden. Det består av fire moduler med 72 prismatiske celler hver og tre moduler med 12 celler hver. Samlet brutto batterikapasitet er 83,9 kWt, med nettokapasitet (utnyttbart energilager) på 80,7 kWt.
Rekkevidde er oppgitt til henholdsvis 590 og 510 km (WLTP).
I i4 eDrive40 sitter den elektriske motoren direkte på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm dreiemoment.
BMW i4 M50 har en elektrisk motor på hver aksel, hvor motoren på forakselen leverer 258 hk og motoren på bakakselen leverer maksimalt 313 hk. Med egen boost-funksjon, som varer i 10 sekunder, får man full effekt på 544 hk og et kraftfullt dreiemoment på 795 Nm.
BMW i4 tekniske data:
Modell: | BMW i4 eDrive40 (RWD) | BMW i4 M50 (xDrive) |
Rekkevidde (WLTP) | Opptil 590 km | Opptil 510 km |
Batterikapasitet, brutto | 83,9 kWh | 83,9 kWh |
Batterikapasitet, netto | 80,7 kWh | 80,7 kWh |
Energiforbruk | 16–20 kWh/100 km | 19–24 kWh/100 km |
Maks ladekapasitet | 200 kW | 200 kW |
Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % ladetilstand | Ca. 35 minutter | Ca. 35 minutter |
Rekkevidde/Ladetid v/10 % | 164 km på 10 minutter | 140 km på 10 minutter |
Ladetid, AC 3-fase 11 kW, 0–100 % | Mindre enn 8,5 timer | Mindre enn 8,5 timer |
Samlet motoreffekt | 340 hk | 544 hk |
Samlet dreiemoment: | 430 Nm | 795 Nm |
Akselerasjon, 0–100 km/t | 5,7 sekunder | 3,9 sekunder |
Toppfart | 190 km/t | 225 km/t |
Interiøret i BMW i4 er basert på det man finner i BMW 4-serie Coupe, men skiller seg markant ut med den store og kurvete skjermen på dashbordet, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm.
I stedet for forhåndsreservasjoner har norske BMW-forhandlere åpnet for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW i4. Selv om produksjonen først starter til høsten, er det nå mulig å spesifisere sin bil.
– Som for våre andre elektriske modeller, har vi også satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vi tror vil være attraktive kjøp for mange av våre kunder. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til kr. 599 900 blir populær, sier Marius Tegneby.
Priser - BMW i4
Modell: | BMW i4 eDrive40 | BMW i4 M50 |
Startpris: | Kr. 489 900 | Kr. 539 900 |
Charged-edition | Kr. 523 200 | Kr. 573 200 |
Fully Charged-edition | Kr. 591 800 | Kr. 599 900 |
Supercharged-edition | Kr. 649 900 | Kr. 659 900 |

.