
Ettermontering på eldre Tesla-modeller?
Kan få slutt på problemene med flatt startbatteri
Teslas nye flaggskipmodell, Model S Plaid, kommer med litiumion-startbatteri. Elon Musk vurderer nå å tilby dette som ettermontering på eldre modeller.
En Tesla-eier stilte spørsmål i en Twitter-melding om det ville være mulig å bytte ut blybatteriet i dagens Model Y og Model 3 med et litiumion-basert startbatteri i stedet.
I svaret fra Elon Musk skriver Tesla-sjefen: «Vi skal prøve».
Det er nettstedet Teslarati som rapporterer om utvekslingen og som påpeker at nettopp det nye 12-voltsbatteriet med litiumion-basert kjemi er en diskret, men viktig forbedring for Model S i den nye Plaid-versjonen.
We will try. Preferable for Tesla too, as they last so long. Unlike other makers of cars, our goal is *not* to profit from service. Best service is not needing service in the first place.
— Elon Musk (@elonmusk) July 26, 2021
Faktisk har det allerede vært mulig en tid å skifte til litium-basert startbatteri i Tesla Model S. Et firma ved navn Ohmmu Energy har tilbudt et litium-jernfosfat-alternativ som (kostbar) ettermarkedsløsning.
Lettere - og lengre levetid
Lavspennings-litiumionbatteriet har flere fordeler. De mest iøynefallende er lavere vekt og størrelse, men viktigere er at batteriet har lengre levetid.
En del Tesla-eiere har tidligere måttet bytte startbatteri opp mot to til tre ganger i løpet av et år, noe Teslarati hevder henger sammen med at en elbil krever mye mer av 12-voltsbatteriet.
I en bensin- eller dieselbil er blybatteriet ifølge nettstedet det passende valget fordi det stort sett bare brukes til å starte motoren og deretter besørge strømforsyningen underveis. I en Tesla må det gi strøm til en hel del flere funksjoner.
Har du sett disse sakene?
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Reduserer strømmengden
Ser vi på spesifikasjonene Tesla har publisert på Model S Plaid, ser vi at «12-voltsbatteriet» egentlig har en spenning på 15,5 volt. Samtidig er strømmengden redusert fra 33 amperetimer til 6,9, da batteriet ikke behøver å starte motoren på bilen.
Energikapasiteten er dermed rundt relativt beskjedne 107 wattimer. Det gjør det mulig å holde dimensjonene og vekten på batteriet nede.
At den nye løsningen nå er kommet på nyeste Model S (og så vidt vi vet også Model X) er bra for de velstående kundene som har råd til disse bilene.
En mye bedre nyhet vil det selvsagt være for de titusener av Model 3- og Model Y-kunder når de får vite at det blir mulig å bytte ut startbatteriene med kort levetid de har nå med det nye, lettere og mer seiglivede batteriet.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang