MER BUSS: Akselavstanden og totallengden har økt, ellers er alt likt som på dagens ID. Buzz.

ID. Buzz strekker seg 25 cm:

Får flere seter og bedre rekkevidde

Volkswagens retrobuss strekker seg bokstavelig talt mot storfamiliene. Nå blir det grei plass til sju – og overdådig til fire.

Publisert Sist oppdatert

Med forlengelsen på 25 centimeter (496 cm total lengde, 25 cm lenger enn dagens) kommer også fleksibiliteten.

Den kortere modellen som har vært i salg i et drøyt år nå, har kun vært tilgjengelig som femseter, med en hel benk på andre rad (men også denne blir nå tilgjengelig i en 2+2+2-versjon).

2500 liter

Den lange versjonen kan du få som fem- seks- eller sjuseter. Det betyr at de to siste konfigurasjonene gir en tredje seterad som kan fjernes. Da får du altså en fire- eller femseter med bagasjerom på enorme 2500 liter.

SUKSESS: ID. Buzz er allerede blitt et ganske vanlig syn, ikke minst som varebil. Over 2000 eksemplarer ruller nå på norske veier.

Nærmer seg

Legg til at batterikapasiteten på den lange versjonen øker til 85 kWt netto, og motoreffekten øker til 286 hk/650 Nm, og du nærmer deg en komplett storfamiliebil.

Men helt komplett blir den nok ikke før firehjulsdriften kobles inn neste år.

OPPGRADERT: Infotainmentsystemet er blitt bedre på siste generasjon VW. Buzz. Også fjernparkering via mobilen blir tilgjengelig.

Rekkevidde

Rekkevidden er naturligvis viktig for en bil som er skapt for folk og bagasje over lange etapper.

Dette punktet var utslagsgivende da Buzz tapte kampen mot BMW i4 eDrive om å bli årets beste bilkjøp i 2022.

Det offisielle rekkeviddetallet (WLTP) er ennå ikke klart. Men vi kan gjette litt. Kommende ID.7 er foreløpig eneste VW med samme batteripakke. Den har 700 km rekkevidde. Her kan vi nok trekke fra rundt 110 km i vekt og luftmotstand. Vårt tips er 590 km.

SENGEPLASS: Med litt fornuftig polstring her og der, blir det absolutt mulig å sove over. Men frakt av lengre gjenstander er nok mer relevant.

Familier til taxier

– Dette er en bil som kombinerer stor plass og fleksibilitet med en fullelektrisk drivlinje. Det åpner muligheter for alt fra barnefamilier med reisetrang og høyt aktivitetsnivå til drosjesjåfører, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Pris ukjent

Den nye utgaven av ID. Buzz får Isofix-fester i passasjersetet foran, samt på ytterkant-setene på de to bakerste radene. Den får også neste generasjon infotainmentsystem, og mulighet for fjernparkering via smarttelefon.

  • Pris og salgsstart er ikke avklart.