C PÅ DEN! Toyotas Europa-sjef Matthew Harrison med den elektriske C-segment-SUVen Toyota har på beddingen.

Trapper opp elektrisk:

Toyota lover fem nye elbiler innen 2026

Toyota skal ha seks batterielektriske biler på markedet innen 2026. Bare ikke spør hvilke som lanseres når. Trolig går 2023 uten at en ny elbil-modell kommer på veien.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Elbil-utrullingen har lugget for Toyota. Deres bZ4X har slitt med løse hjulbolter, høyt forbruk og skuffende rekkevidde.

Men selskapet står ved ambisjonene om å rulle ut elbiler i alle segmenter – raskt.

På deres årlige Kenshiki-forum i Brussel sist uke ble planene konkretisert med fem nye modeller, i tillegg til bZ4X, for salg i Europa innen 2026.

Det plasserer Toyota på linje med – eller foran – de fleste av konkurrentene i antallet helelektriske modeller på midten av 2020-tallet.

En plansje som illustrerer utrullingen, ble presentert i Brussel, med beskjed om at den ikke må tas altfor bokstavelig. Der står Toyota-elbil nummer to klar for lansering i 2023.

– Den kommer nok ikke før i 2024, sier en kilde i Toyota-administrasjonen til Motor.

Kompakt-SUV

Og det er heller ikke helt opplagt hvilken modell som faktisk kommer først av de fem, selv om tipsene heller i retning av kompakt-SUV-en selskapet presenterte på Los Angeles-utstillingen tidligere i høst og igjen nå i Brussel:

SJEKK PLANEN: Her er Toyotas skisse over elbilutrullingen frem mot 2026 – og fronten på C-segment-SUV-en som kanskje er lengst fremme i løypa. Men den lanseres antagelig ikke før i 2024, ifølge Toyota-representanter.
HJEMME? Det er ikke gitt at de mest trofaste Toyota-kundene helt umiddelbart vil føle seg hjemme i det nye førermiljøet…

Det er en elektrisk tvilling av C-HR, men definitivt ikke en enegget utgave. Der C-HR-designet blir bare mer og mer ekspressivt før hver generasjon (og 2023-utgaven er en riktig munnfull!), kommer kompakt-SUV-en som noe av det mest smakfulle Toyota har presentert på lang tid – om enn ganske futurisk i interiøret, enn så lenge.

Det er ikke utenkelig at denne bilen en gang får navnet bZ3X, men foreløpig defineres den som «bZ compact SUV concept».

– Vi har en veldig klar plan for hva vi skal komme med i alle segmenter – og for tidspunktet for lansering, sier Andrea Carlucci, direktør for marketing og produktutvikling for Toyota i Europa.

Og mer sier han ikke om tidspunktet.

KOMPAKT: Konseptbilen Toyota nå viser frem, er så vidt under 454 cm lang.

Dominerende

Men det ligger i kortene at C-segment-SUV-er – kompakt-SUV-er a la C-HR, VW ID.4, Nissan Qashqai, Volvo XC40, Peugeot 3008 og Dacia Duster – kommer høyt på prioriteringslisten.

– C-segmentet er selve gravitasjonspunktet i Europas bilmarked, 61 prosent av bilsalget i Europa er nå en C-segment-SUV. Og vi tror det bare vil forsterke seg enda mer. Det er denne veien kundene vil gå, og vi vil gå med dem. På mange måter er de europeiske kundene ekstremt krevende, men lykkes du med produkter som tilfredsstiller denne gruppen, så kan du lykkes globalt, sier Carlucci.

– Vår ambisjon for denne er ikke bare en bil som er batterielektrisk, men også produsert med større grad av resirkulerte materialer. En bil som kombinerer dynamiske prestasjoner, markedsledende teknologi og et stilig design. Designspråket er futuristisk, korte overheng og en kraftfull front gjør det til en bil som stikker seg ut, sier Toyotas Europa-sjef Matthew Harrison.

MY COUSIN VINNY: Nye C-HR Prologue (t.h.) side om side med den elektriske konseptbilen som forberedes i samme segment.

Nedstrippet

C-SUV-konseptet Toyota presenterer, har åpenbare likhetstrekk med bZ4X, men mye er trukket noen steg lengre:

Interiøret som nå vises, er nedstrippet og futuristisk. De som kjøper Toyota fordi de har så fine knapper, kan få en utfordring – selv om konseptmodeller alltid blir gjenstand for revisjoner i retning av mer konvensjonelle løsninger.

Uansett: Det halve «steer-by-wire»-rattet som Toyota-konsernet tilbyr på noen av sine nyeste modeller (og Tesla har på nye Model S og X Plaid) er på plass, sammen med to bøyde OLED-skjermer og en svært synlig stemmekontroll rett foran rattstammen (du kan øve deg på å si «hei, Yui»).

TØY OG BØY: To bøyde OLED-skjermer dominerer i førermiljøet på Toyotas nye konsept-SUV. Om de blir realitet i den formen, gjenstår å se.

I eksteriøret har Toyota tatt videre hammerhai-designet («hammerhead») i fronten, et uttrykk som vil gå igjen, om enn litt ulikt, fra modell til modell. Konseptmodellen er 4538 mm lang, 1560 mm høy og 1888 mm høy – på staute 21-tommers hjul. Frontfangeren er noe større enn på bZ4X, mens en markant lyslinje nå går over hele fronten. Fargeutvalget er ikke avgjort, men nå vises den med en slags børstet lakk som endrer seg med lyset.

Parallelt med den elektriske bZ-serien (står for «beyond Zero») jobber Toyota innen C-segmentet med en hydrogendrevet Corolla og altså en ny generasjon C-HR.

Den såkalte C-HR Prologue kommer både som hybrid og ladehybrid.