PÅ PALLEN: Wuling HongGuang Mini EV er årets tredje mest solgte elbil.

Elbilsalget i 2021:

Halvparten av verdens mest solgte elbiler har du aldri hørt om!

Sjekk listen over de 20 mest solgte elbilene i verden i årets ni første måneder. Nesten halvparten av bilene er ikke til salgs i Norge, men listen omfatter også noen skikkelige veteraner.

Publisert Sist oppdatert

Det er nettstedet Clean Technica som har sammenstilt oversikten med de 20 mest solgte ladbare bilene i hittil i 2021.

Fire av bilene er ladehybrider, de 16 andre er fullelektriske.

Og med et ganske betydelig innslag av modeller fra verdens største bilprodusent, nemlig Kina, blir det mange ukjente navn.

Her er oversikten:

Bilmodell Januar-september
Tesla Model 3360 346
Wuling HongGuang Mini EV288 873
Tesla Model Y253 833
VW ID.473 362
BYD Qin Plus (ladehybrid)58 710
BYD Han58 262
Li Xiang One (ladehybrid)55 270
Changan Benni53 220
VW ID.353 041
GAC Aion S48 875
GW Ora Black Cat47 116
Kia e-Niro47 059
Renault Zoe46 772
Hyundai Kona EV45 311
Toyota RAV4 (ladehybrid)44 657
Chery eQ (anslag)44 609
Nissan Leaf43 247
SAIC Roewe Clever41 356
Xpeng P739 228
Ford Escape/Kuga (ladehybrid)38 048

Kilde: CleanTechnica.com

CleanTechnica skriver om de to Tesla-bilene på topp at Model 3 og Model Y har svært ulike salgskurver, og konstaterer at det bare er spørsmål om (litt) tid før SUV-en passerer sedan-utgaven i antall solgte biler pr måned

Også i september var M3 hårfint foran Model Y (70.798 mot 68.469).

Samtidig antyder CleanTechnica at desember i år kan bli den første måneden noensinne hvor det globale elbilsalget passerer en million biler, ettersom det er ventet rekordhøye volum i alle de tre store markedene, Kina, Europa og USA.

Rykker fra

Analyseselskapet LMC meldte forøvrig i oktober at helelektriske biler nå virkelig begynner å dra de fra andre lavutslippsteknologiene, som ladehybrid og hybrid.

– Men vekstraten kan falle de neste årene, ettersom kravet til ytterligere utslippsreduksjon blir mindre presserende for mange og databrikke-krisen letter, noe som vil åpne opp for økt produksjon av biler med forbrenningsmotor, anslår LMC-analytiker Al Bedwell.

Dessuten kan råvaremangel i batteriproduksjonen bli en faktor, advarer han.