OPPGRADERT: Nye Land Rover er «et flott eksempel på vår visjon om å skape verdens mest attraktive luksusbiler», sier Jaguar Land Rover-sjefen Thierry Bolloré.

Lanserer ny generasjon:

Ladbar Range Rover med eksklusiv rekkevidde

Når Land Rover nå lanserer en ny generasjon Range Rover, kommer bilen i et eksklusivt selskap: Ikke på grunn av prisen. Men fordi ladehybriden får 100 km elektrisk rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

I dag er det bare to modeller blant 301 ladehybrider på det norske markedet som har et tresifret antall kilometer rekkevidde, nemlig Mercedes-Benz GLE Coupe 350e 4Matic og Polestar 1, som er produsert i et begrenset utvalg og som snart ikke kan bestilles.

Ladehybrid-utgaven av nye Range Rover skal gå 100 km på strøm, men Land Rover har ennå ikke fått offisielle WLTP-tall som bekrefter selskapets eget anslag.

Det er ventet en helelektrisk utgave av SUV-en i 2024, og ryktene løper om at det også kommer en hydrogenversjon.

I første omgang er det mer tradisjonelle løsninger for den britiske stoltheten: avanserte rekkeseksere og V8-drivlinjer, med et par alternativer både som ladehybrid (bensin rekkesekser med en 105 kW integrert elmotor) og mildhybrid, altså uten lading.

Blant motoralternativene er P530 Twin Turbo V8, som skal være 17 prosent mer effektiv enn den forrige Range Rover V8.

Nye Range Rover er tilgjengelig i versjonene SE, HSE og Autobiography. En First Edition basert på Autobiography, men med unike spesifikasjoner, vil være tilgjengelig i løpet av det første produksjonsåret.

Både standard (SWB) og lang akselavstand (LWB) er tilgjengelig med fem seter, mens den nye Range Rover LWB-modellen er tilgjengelig med en tredje seterad for økt komfort for opptil syv voksne.

Hele prismenyen er ikke klar, men i en pressemelding trekkes modellen 3.0 diesel 250hk SWB SE frem som et tilgjengelig alternativ for bestilling nå – til den nette sum av 1.889.900 kroner.