VI OVER 60: Langtraver-utgaven av Ioniq 6, heftig inspirert av klassisk Streamliner-design, skal trille 610 km på én lading.
VI OVER 60: Langtraver-utgaven av Ioniq 6, heftig inspirert av klassisk Streamliner-design, skal trille 610 km på én lading.

Nye detalj-drypp:

Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde

Hyundai lar detaljene om deres kommende Ioniq 6 dryppe forsiktig ut. Men nå er det klart at Long Range-utgaven med bakhjulsdrift får 610 km rekkevidde.

Publisert

Ioniq 6 lanseres til høsten, og på en pressekonferanse onsdag bekreftet Hyundai-ledelsen at de første bilene kommer i salg i Europa før nyttår. Det ble ikke gitt detaljer om hvilke europeiske land som prioriteres.

– Men det er ingen tvil om at det store volumet kommer først i 2023, sier Europa-sjef Michael Cole.

Det er heller ikke klart ennå hvilken pris bilen får, men Øyvind L. Knudsen, produkt- og PR-ansvarlig i Hyundai Norge, har tidligere vært tydelig på at dette ikke blir noen millionbil.

Blant nyhetene som kom onsdag:

  • Ioniq 6 kommer med to batteripakker, på henholdsvis 77,4 og 53 kWt. Bilen med størst pakke kan velges med firehjuls- eller bakhjulstrekk, og den kraftigste varianten med firehjulstrekk får samlet motoreffekt på 325 hk og et dreiemoment på 605 newtonmeter. 0-100 tar 5,1 sekunder.

  • Varianten med 53 kWt batteripakke, bakhjulstrekk og 18-toms hjul (bilen leveres også med 20-toms) kan skilte med et meget konkurransedyktig WLTP-forbruk på under 14 kWt/100 km.

  • Som de andre nye modellene fra Hyundai-konsernet skal den kunne hurtiglade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter ved en 350 kW-lader. Bilen støtter lading på både 400V og 800V-infrastruktur.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STIKKER UT: </span>Hyundai sparer ikke på de store ordene i reklamekampanjene på Ioniq 6, her fra en veggreklame i sentrum av London.
STIKKER UT: Hyundai sparer ikke på de store ordene i reklamekampanjene på Ioniq 6, her fra en veggreklame i sentrum av London.

Interiørmessig kommer bilen med noen artige finesser:

Lysstyrken i kupéen endres etter hastigheten, og Hyundai lover et system hvor man enkelt kan endre styring, motorstyrkemodus, akselerasjonssensitivitet og kjøremodus individuelt.

Bilen får også et lydsystem som endrer volum etter kjørestatus.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPEIL, SPEIL PÅ SIDEN DER:</span> Kameraspeil kommer som tilvalg.
SPEIL, SPEIL PÅ SIDEN DER: Kameraspeil kommer som tilvalg.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TYNNE SETER:</span> Setene er 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter for å gi maks plass i kupeen, og kan vippes langt tilbake for en cowboystrekk under ladepausen.
TYNNE SETER: Setene er 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter for å gi maks plass i kupeen, og kan vippes langt tilbake for en cowboystrekk under ladepausen.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BARN AV REGNBUEN: </span>Hyundai lokker med valg mellom 64 farger for å skape optimal stemningsbelysning, i tillegg finnes seks forhåndsdefinerte temaer. Lysstyrken endres etter hastigheten.
BARN AV REGNBUEN: Hyundai lokker med valg mellom 64 farger for å skape optimal stemningsbelysning, i tillegg finnes seks forhåndsdefinerte temaer. Lysstyrken endres etter hastigheten.