SPARER: Her ruller en Lucid mot 832 rekkevidde i NAF og Motors store sommertest, men mange har fortsatt rekkeviddeangst.
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Undersøkelse om rekkeviddeangst:
Hver 4. sjåfør slår av klima-anlegget for å spare strøm
24 prosent av norske elbileiere slår av funksjoner i bilen som kan tappe rekkevidde.
Det kommer fram i en fersk undersøkelse som YouGov har gjennomført på vegne av Zaptec, det norske selskapet som produserer og selger ladestasjoner.
Ifølge svarene skrur 140.000 av klimaanlegget og andre funksjoner for å slippe symptomene knyttet til diagnosen som har kommet med elbilene – men som gradvis reduseres i takt med bilenes økte rekkevidde og stadig bedre tilgang på ladepunkter.
Men har det noen effekt?
Høyst marginalt, mener Oscar Tjåland i Zaptec.
– Vi får spørsmål fra mange elbileiere om lavere fart, ingen aircondition og avslått lydanlegg sparer strøm. Rent teoretisk får du jo bedre rekkevidde, men effekten er marginal. Du sparer mer på å ta ett ekstra ladestopp og heller ha det behagelig i bilen, fastslår han.
Har du lest disse sakene?
64 km på åtte timer
Selskapet refererer til en test gjort av tyske ADAC, NAFs søsterorganisasjon, gjort i 2024.
Testbilen sto åtte timer i et testlaboratorium i 35 grader, med klimaanlegget stilt på 20 grader. For hver time ble batterikapasiteten redusert med to prosent.
Etter åtte timer hadde batteriet blitt redusert med 16 prosent (12 kWt), som for testbilen ikke tilsvarte mer enn 64 kilometer rekkevidde.
Ikke kast bort tiden
Det kan være greit å huske på at du ikke trenger å kaste bort tiden din på å lade bilen til mer enn 80 prosent på en hurtiglader. Du vil lade saktere, det sliter på batteriet og du skaper unødvendig kø bak deg.
Da er det bedre å stoppe en ekstra gang og lade de ekstra prosentene mellom 50-70.
– Hvis alle skal lade til 100 prosent blir det fullt på ladepunktene. Da er det bedre å kombinere toalettbesøk og spisepauser med en ladepause. Da blir det også potensielt bedre stemning blant alle passasjerene i bilen, sier Tjåland.
Tjåland påpeker at det også er fint å passe på at du ikke opptar ladere som kan levere mer effekt enn bilen din kan ta imot: Vit ladehastighetsbegrensningen på bilen din og ikke velg en 200 kW lader hvis bilen din kun tar 50 kW.