SOM FØR: GT-varianten av Mustang Mach-E får moms, men uendret pris.

Ford svarer på avgiftshopp:

Kutter Mach-E-prisene like mye som momsen

Ford setter ned prisene på sin elbil Mustang Mach-E akkurat så mye at det utlikner prisøkningen som kommer med moms-introduksjonen fra nyttår.

Publisert

Stortinget har vedtatt å innføre moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner fra årsskiftet.

Det betyr at vi får følgende prisbilde:

  • Standard Range RWD forblir uendret på 463.300 kroner.

  • Long Range Premium RWD settes ned 9320 til 537.280 kroner.

  • Standard Range Premium AWD settes ned 9200 til 546.600 kroner.

  • Long Range Premium AWD settes ned 20.100 til 600.500 kroner.

  • Long Range GT AWD settes ned 36.470 til 683.700 kroner.

Prisene er eks. vrakpant, frakt/levering og ekstrautstyr.

– Et innslagspunkt for moms for elbiler på 500.000 kroner vil ramme veldig mange vanlige familiebiler, og vi er skuffet over at myndighetene ikke som et minimum står ved Hurdalsplattformen, der innslagspunktet var satt til 600.000 kroner. Det er mye usikkerhet i markedet rundt innføringen av moms på elbiler som blir bestilt i dag, men som først blir utlevert i 2023, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, i en pressemelding.

– For å redusere denne usikkerheten, og gi våre kunder en mer forutsigbar og konkurransedyktig pris på sin nye helelektriske Mustang Mach-E med levering i 2023, har vi nå valgt å gjøre denne prisreduksjonen på alle varianter av modellår 2023 som forventes å bli berørt, sier han.

2023-modellene av Mach-E i Long Range-utgave vil få hengervekt på 1500 kg, mens maks taklast nå er 75 kg (bilene uten panoramatak har maks taklast på 65 kg).