MINDRE SMITTEFARE? I følge Honda skal nye kupéfiltere i blant andre Honda e gi mindre koronarisiko.

Forbrukertilsynet vil forfølge Honda:

Reklamerer med kupéfilter som stopper Covid-viruset

«Covid-19 blir også stoppet», skriver Honda om det nye kupéfilteret som er tilgjengelig for alle modellene. Forbrukertilsynet krever at påstanden dokumenteres.

Publisert Sist oppdatert

I et ferskt informasjonsbrev sendt til Honda-interesserte, er produsentens nye luftfilter den viktigste nyheten. Der kan man innledningsvis lese følgende:

«EFFEKTIVT LUFTFILTER I BILEN REDUSERER SMITTESPREDNINGEN. Hondas førsteklasses kupéluftfilter hindrer spredning av aktive virus. Covid-19 blir også stoppet.»

Svært effektivt

Videre kan man lese at dette er et «premium kupéfilter som er svært effektivt i å fange opp et bredt spekter av skadelige bakterier, allergener og også virus som er knyttet til vesentlige helseproblemer, inkludert smitterisiko forbundet med SARS COV-2 viruset.»

Europa-sjefen til Honda, Eiichi Hino, siteres på følgende i forbindelse med lanseringen av filteret som nå kan tilbys som erstatning for det originale pollenfilteret:

REKLAME: Dette er noe av informasjonen du møter når du klikker deg videre i reklamen fra Honda.

«Samfunnet er mer oppmerksom enn noen gang på innvirkningen av bakterier og virus, som COVID-19, og vi forventer rask økning i etterspørselen etter beskyttende løsninger. Dette premium kupéfilteret er et flott eksempel på hvordan Honda jobber raskt med sine leverandører for å levere et produkt som har reell nytte som forbedrer helsen og sikkerheten til føreren og passasjerene.»

TRIVELIG: Ingen tvil om at interiøret til Honda e er fristende, men er det også tryggere med tanke på koronaviruset? Forbukertilsynet er kritisk til Hondas påstand.

Alvorlig

Informasjonen har også nådd Forbrukertilsynet.

Tonje H. Drevland, seksjonsjef ved tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, opplyser til Motor at de ser alvorlig på markedsføring som kan villede forbrukere med tanke på produkters effekt mot koronasmitte.

De kommer derfor til å følge opp denne saken videre. Hun utdyper dette i en mail til Motor:

Villedende og aggressiv?

«Vi har registrert at Honda markedsfører et kupéfiler til bil som de hevder «reduserer smittespredningen» av virus. Vi kan ikke se at det i markedsføringen er oppgitt at det gjelder vesentlige begrensninger eller reservasjoner i en slik oppgitt effekt. Dersom det ikke stemmer at filteret faktisk har en relevant og betydelig effekt på smittespredning av virus, vil denne markedsføringen kunne anses villedende og kanskje også aggressiv.»

Forbrukertilsynet krever at Honda må kunne «dokumentere at deres kupéfilter har en relevant og betydelig effekt på smittespredning av virus, uten vesentlige begrensninger, når man sitter i en bil, også eventuelt sammen med flere andre personer.»

Gebyrer gitt

Siden pandemien oppsto, har Forbrukertilsynet prioritert å overvåke markedsføring som utnytter koronafrykten i samfunnet.

I fjor ble det blant annet fattet vedtak om overtredelsesgebyrer mot aktørene Vitability AS og Visjon TV & Webshop AS for å ha brukt villedende markedsføring om effekten av helsekostprodukter.