
Forlanger utvidet garanti:
Facebook-opprør blant norske Volvo-eiere
Volvo får kraftig kritikk fra sine mest lojale fans. I den største Facebook-gruppa for elbilen XC40 reises det krav om utvidet garanti – og snarlig forbedring av nøkkelfunksjoner.
Administratorgruppen i Facebook-forumet Volvo XC40 EV Group Norway har samlet det de mener er de sentrale manglene og formulert krav om at Volvo tar grep umiddelbart.
«Nå er administratorgruppens tålmodighet slutt. Vi kan ikke være eneste leverandør av problemløsing og informasjon rundt driften av Volvo XC40P8. Volvo har ikke holdt det som ble lovet da kjøpskontrakter ble inngått», heter det i et utdrag av brevet som er postet i forumet.
– Vi er alltid åpne for å lytte til tilbakemeldinger fra våre kunder, og dette tar vi til oss. Vi vil se nærmere på tilbakemeldingene og kravene de fremstiller den nærmeste tiden og komme med et svar på dette, skriver Erik Trosby, PR- og informasjonsansvarlig i Volvo Car Norway, i en e-post til Motor.
De mange reaksjonene og kommentarene på brevet i Facebook-forumet har vært entydige i sin støtte til administratorenes henvendelse.
Forumet har nær 5000 medlemmer.
XC40 har vært Norges sjette mest solgte bilmodell, med over 9000 nybilregistreringer siden 1. januar 2020. Nøyaktig 6000 av disse er el-varianten P8 Recharge.
Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
Beklaget sterkt
Som så mange andre nye elbiler kom XC40 på markedet med til dels betydelige barnesykdommer. I begynnelsen av 2021 gikk Volvo Car Norway så langt som å sende ut en generell beklagelse til kundene sine. «Dersom du er en av kundene som har opplevd feil, ønsker vi å beklage dette på det sterkeste», het det den gang.
Men svært mange av kundene er fortsatt ikke fornøyd.
«Mange har lenge vært godt fornøyd med selve bilen, men vi har notert oss at mange eiere i gruppen har en økende misnøye med produktet som leveres. Noen har levert tilbake bilen og fått kjøpsprisen refundert», skriver administratorene i brevet.
Og videre:
«Volvoeiere med lang fartstid hos Volvo kjenner ikke sin gamle leverandør igjen. Nye Volvo-eiere føler at de har kjøpt katta i sekken. Vi har opplevd at biler og programvareversjoner sendes ut med manglende testing og kvalitetskontroll. 'Vi vet ikke mer enn dere eiere', har vært en vanlig kommentar hos teknikere hos ulike forhandlere».
Les også vår prøvekjøring av Volvos neste elbil – C40
Finn sju feil
Det er særlig sju ting som de krever blir bedret:
- Garantien må utvides med ett år for alle biler produsert i 2020 og 2021, siden «bilen nærmest har vært i betafunksjon».
- Tilbudet om lading med lavere pris via Plugsurfing må utvides fra ett til to år for alle biler produsert i 2020 og 2021.
- Kvaliteten på informasjonsarbeidet rundt driften av bilen må heves vesentlig, blant annet må det opprettes en Youtube-kanal hvor man kan finne råd og vink rundt driften av bilen.
- Appen må oppdateres grundig. Den er innholdsmessig for svak og fungerer ofte ikke når man skifter mobiltelefon.
- DAB-synkronisering med visning av avspilt musikk eller program fungerer ikke.
- Ladeprosenten vises feil på et stort antall biler, og det har ikke kommet informasjon om når dette rettes.
- Volvo-manualen er nå uten forvarsel blitt flyttet over i appen, men manualen er mangelfull og ikke oversatt til norsk.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere