PÅ HENGER: En Volvo XC40 i trøbbel fraktes avgårde av en redningsbil.

Forlanger utvidet garanti:

Facebook-opprør blant norske Volvo-eiere

Volvo får kraftig kritikk fra sine mest lojale fans. I den største Facebook-gruppa for elbilen XC40 reises det krav om utvidet garanti – og snarlig forbedring av nøkkelfunksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Administratorgruppen i Facebook-forumet Volvo XC40 EV Group Norway har samlet det de mener er de sentrale manglene og formulert krav om at Volvo tar grep umiddelbart.

«Nå er administratorgruppens tålmodighet slutt. Vi kan ikke være eneste leverandør av problemløsing og informasjon rundt driften av Volvo XC40P8. Volvo har ikke holdt det som ble lovet da kjøpskontrakter ble inngått», heter det i et utdrag av brevet som er postet i forumet.

– Vi er alltid åpne for å lytte til tilbakemeldinger fra våre kunder, og dette tar vi til oss. Vi vil se nærmere på tilbakemeldingene og kravene de fremstiller den nærmeste tiden og komme med et svar på dette, skriver Erik Trosby, PR- og informasjonsansvarlig i Volvo Car Norway, i en e-post til Motor.

De mange reaksjonene og kommentarene på brevet i Facebook-forumet har vært entydige i sin støtte til administratorenes henvendelse.

Forumet har nær 5000 medlemmer.

XC40 har vært Norges sjette mest solgte bilmodell, med over 9000 nybilregistreringer siden 1. januar 2020. Nøyaktig 6000 av disse er el-varianten P8 Recharge.

Beklaget sterkt

Som så mange andre nye elbiler kom XC40 på markedet med til dels betydelige barnesykdommer. I begynnelsen av 2021 gikk Volvo Car Norway så langt som å sende ut en generell beklagelse til kundene sine. «Dersom du er en av kundene som har opplevd feil, ønsker vi å beklage dette på det sterkeste», het det den gang.

Men svært mange av kundene er fortsatt ikke fornøyd.

«Mange har lenge vært godt fornøyd med selve bilen, men vi har notert oss at mange eiere i gruppen har en økende misnøye med produktet som leveres. Noen har levert tilbake bilen og fått kjøpsprisen refundert», skriver administratorene i brevet.

Og videre:

«Volvoeiere med lang fartstid hos Volvo kjenner ikke sin gamle leverandør igjen. Nye Volvo-eiere føler at de har kjøpt katta i sekken. Vi har opplevd at biler og programvareversjoner sendes ut med manglende testing og kvalitetskontroll. 'Vi vet ikke mer enn dere eiere', har vært en vanlig kommentar hos teknikere hos ulike forhandlere».

Les også vår prøvekjøring av Volvos neste elbil – C40

Finn sju feil

Det er særlig sju ting som de krever blir bedret:

  • Garantien må utvides med ett år for alle biler produsert i 2020 og 2021, siden «bilen nærmest har vært i betafunksjon».
  • Tilbudet om lading med lavere pris via Plugsurfing må utvides fra ett til to år for alle biler produsert i 2020 og 2021.
  • Kvaliteten på informasjonsarbeidet rundt driften av bilen må heves vesentlig, blant annet må det opprettes en Youtube-kanal hvor man kan finne råd og vink rundt driften av bilen.
  • Appen må oppdateres grundig. Den er innholdsmessig for svak og fungerer ofte ikke når man skifter mobiltelefon.
  • DAB-synkronisering med visning av avspilt musikk eller program fungerer ikke.
  • Ladeprosenten vises feil på et stort antall biler, og det har ikke kommet informasjon om når dette rettes.
  • Volvo-manualen er nå uten forvarsel blitt flyttet over i appen, men manualen er mangelfull og ikke oversatt til norsk.