IKKE HELT ID4: Cupra-sjefene Wayne Griffiths og Jorge Díez under visningen av elbilen Tavascan.
IKKE HELT ID4: Cupra-sjefene Wayne Griffiths og Jorge Díez under visningen av elbilen Tavascan.

Tavascan er Cupras neste elbil:

En griselekker variant

Konsernsøsknene Skoda Enyaq, VW ID.4 og Audi Q4 e-tron har forlengst etablert seg blant Norges bestselgende el-SUV-er. Men du må fortsatt vente to år på den fineste av dem alle.

Publisert Sist oppdatert

TERRAMAR (Motor): Cupra viste frem konseptutgaven av sin kompakte, elektriske SUV denne uka:

Tavascan fremstår ved første øyekast som en modell som rent visuelt står seg minst like godt mot de tre nevnte, som Cupra Born gjorde i sammenlikning med VW ID.3.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FÅ DETALJER: </span>Wayne Griffiths og Jorge Díez lettet ikke mye på sløret om Cupra Tavascan, men bildet fra førermiljøet viser en ganske mer leken tilnærming enn vi har sett i de andre av Volkswagen-konsernets kompakt-SUV-er.
FÅ DETALJER: Wayne Griffiths og Jorge Díez lettet ikke mye på sløret om Cupra Tavascan, men bildet fra førermiljøet viser en ganske mer leken tilnærming enn vi har sett i de andre av Volkswagen-konsernets kompakt-SUV-er.

Bilen kommer først på veien i 2024, og Cupra har ikke sluppet noen detaljer om spesifikasjoner. Men med utgangspunktet i en felles plattform med de øvrige VAG-modellene er mye gitt.

Et batteri på 82 kWh (77 kWh netto), rekkevidde i spennet mellom 450 og 500 km, og en antatt prisposisjonering like nord for VW ID.4.

Designspråket tildekker på ingen måte slektskapet med Born. Dette er en storebror som du kan kjenne igjen, selv om det er for tidlig å si hvilke finesser som vil overleve fra konsept til produksjonsmodell.

Neppe til Norge

I 2024 lanserer Cupra også en annen SUV, Terramar. Den er noe kortere, men mer høyreist enn Tavascan, heller ikke om denne er det kommunisert noen tall eller spesifikasjoner.

Terranar kommer både som ladehybrid og med utelukkende forbrenningsmotor, og det er høyst usikkert om den kommer på det norske markedet i det hele tatt.