GOTLAND (Motor): Størrelse og kraft er ikke noe hinder for å gjøre bilen ett hakk sprekere. Med M60 gir BMW sin største el-SUV litt mer ytelse og litt freshere detaljer.
M50 har vært en favoritt blant i4-kjøperne, og BMW venter at nye M60 blir tatt godt imot blant interesserte i den største modellklassen.
Så langt har iX-utleveringene vært fordelt ganske jevnt mellom xDrive40 og xDrive50, men M60 vil neppe nå samme volum. Bilen har en innstegspris på 1.149.000 kroner – pluss moms på det som overstiger 500.000 kroner for leveringer som skjer etter nyttår.
Men én ting er prisen, antagelig vil tilgangen på biler være en minst like viktig begrensning, i hvert fall i første omgang.
M60 har samme batteri som xDrive50, marginalt høyere forbruk (21,6 kWt/100 km) og noe kortere rekkevidde (561 vs 591 km), men ekstremt med kraft. Dette er første BMW-modell med dreiemoment på over 1000 Nm. Når den såkalte «Launch Control» aktiveres er maks dreiemoment på 1100 Nm. Bilen flytter seg med maksfart på 250 km/t.
Motoren på forakselen yter 190 kW/258 hk, mens den bakre leverer 360 kW/486 hk. Samlet maksimal effekt er på 455 kW/619 hk.
Annonse
M-tradisjon
M har i 50 år prydet BMWs sportslige modeller. iX M60 har flere av M-vognenes klassiske eksteriørdetaljer. Den kommer med 21-tommers dekk som standard, 22-tommer er også tilgjengelig. Standard er også flere av kjørestøttesystemene som kommer i form av tilvalg på de to andre iX-modellene.
Men den store forskjellen ligger i en imponerede opplevelse på veien – med en responsiv firehjulsdrift som vi trodde var forbeholdt mindre slagskip enn dette.