ETT STEG OPP: BMW ruller nå ut en ny toppmodell av sin største el-SUV, iX M60.

BMW slipper iX M60:

Lokker med mer av det sterke

El-SUVen iX har vært en salgssuksess for BMW. Nå kommer elbil-flaggskipet i en sprekere utgave, iX M60.

Publisert

GOTLAND (Motor): Størrelse og kraft er ikke noe hinder for å gjøre bilen ett hakk sprekere. Med M60 gir BMW sin største el-SUV litt mer ytelse og litt freshere detaljer.

M50 har vært en favoritt blant i4-kjøperne, og BMW venter at nye M60 blir tatt godt imot blant interesserte i den største modellklassen.

Så langt har iX-utleveringene vært fordelt ganske jevnt mellom xDrive40 og xDrive50, men M60 vil neppe nå samme volum. Bilen har en innstegspris på 1.149.000 kroner – pluss moms på det som overstiger 500.000 kroner for leveringer som skjer etter nyttår.

Men én ting er prisen, antagelig vil tilgangen på biler være en minst like viktig begrensning, i hvert fall i første omgang.

BRONSE ER GULL: iX M60 kommer med blant annet særegne lister fra underkant av speilene, under vinduene og til bilens bakende i såkalt «Titanium Bronze».

Heftig ut av blokkene

Vi fikk oppleve sjelden akselerasjon (3,8 sekunder på 0–100 km/t) og et imponerende veigrep under testkjøring på lukket bane på Gotland forleden.

M60 har samme batteri som xDrive50, marginalt høyere forbruk (21,6 kWt/100 km) og noe kortere rekkevidde (561 vs 591 km), men ekstremt med kraft. Dette er første BMW-modell med dreiemoment på over 1000 Nm. Når den såkalte «Launch Control» aktiveres er maks dreiemoment på 1100 Nm. Bilen flytter seg med maksfart på 250 km/t.

Motoren på forakselen yter 190 kW/258 hk, mens den bakre leverer 360 kW/486 hk. Samlet maksimal effekt er på 455 kW/619 hk.

M-tradisjon

M har i 50 år prydet BMWs sportslige modeller. iX M60 har flere av M-vognenes klassiske eksteriørdetaljer. Den kommer med 21-tommers dekk som standard, 22-tommer er også tilgjengelig. Standard er også flere av kjørestøttesystemene som kommer i form av tilvalg på de to andre iX-modellene.

Men den store forskjellen ligger i en imponerede opplevelse på veien – med en responsiv firehjulsdrift som vi trodde var forbeholdt mindre slagskip enn dette.