SKAL FORBEDRES: BMW tester ny batteri-teknologi, bildet er fra prosessen med modulproduksjon ved fabrikken i Leipzig-
SKAL FORBEDRES: BMW tester ny batteri-teknologi, bildet er fra prosessen med modulproduksjon ved fabrikken i Leipzig-

Ny batteri-teknologi:

Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading

«Vi vil gjenoppfinne batteriet fullstendig», lovet gründerne av batteriselskapet Our Next Energy i fjor. Nå starter arbeidet med en prototype av BMW iX som skal gå over 96 mil.

Publisert

Our Next Energy (ONE) har flere ganger presentert tanker om revolusjonerende batteriteknologi – og de har vist at teknologien faktisk fungerer. De satte inn et forbedret batteri i en Tesla Model S, og kjørte deretter 121 mil på én lading, skriver Vi Bilägare.

Nå skal de foreta en liknende øvelse med BMW-SUVen iX.

I samarbeid med den bayerske produsenten skal de i løpet av året presentere en prototype som de anslår skal gjøre 96,5 mil på én lading.

Les også: Elbilene sliter med norsk vintervær

Kraft og bærekraft

ONE hevder at deres såkalte Gemini-teknologi reduserer litium-bruken med 20 prosent, den har 60 prosent mindre grafitt og mindre nikkel og kobolt enn tradisjonelle batterier – kort sagt, mer av både kraft og bærekraft.

– Vi er svært begeistret over å få jobbe med BMW for å vise frem denne teknologien. Etter hvert som elbilene gjør sin inntreden, får svært mange forbrukere erfare at hverdagskjøringen i ganske betydelig grad kan redusere prestasjonene til batteriet i bilene, sier ONE-gründer Mujeeb Ijaz.

Dobbelt så mye energi

– Høy fart, vintertemperaturer, bratte bakker, trekking av en tung henger – eller en kombinasjon av alle disse fire tingene – er ting som skaper utfordringer for elektriske biler. Vi planlegger å putte dobbelt så mye energi inn i batteriene, slik at elbiler lettere kan håndtere lange strekninger under de forholdene bilistene faktisk opplever, sier han.