FRONT MOT FRONT: Slik ser en Mercedes EQE ut når den med fart på 50 km/t treffer en gjenstand som kommer i samme fart motsatt vei.

Nye Euro NCAP-tester:

Åtte av ti med full pott i krasjtest

Elbilene Mercedes EQE og BYD Atto 3 får begge fem stjerner i den siste sikkerhetstesten som Euro NCAP har gjennomført.

Publisert

Av de 10 bilene i testen er det bare to som må nøye seg med fire stjerner: Den kinesiskbygde ladehybriden Citroën C5 X og Mobilize Limo (som ikke selges i Norge).

Med EQE får Mercedes fem stjerner i Euro NCAP-testen for fjerde gang i år, med særlig høy score i kategoriene på sikkerhet for voksne og barn.

Euro NCAP har også testet EQEs førerstøttesystem for kjøring på motorvei, hvor bilen har fått karakteren «svært god».

– Selvkjørende biler er fortsatt et stykke unna, men grunnlaget for denne teknologien blir lagt med robuste førerstøttesystemer med høy ytelse som dette fra Mercedes, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i testorganisasjonen Euro NCAP.

Med toppscore for Atto 3 føyer den siste testen seg inn i rekken av gode resultater for kinesiske elbilprodusenter. Også Great Wall Motor-modeller fra Wey og Ora har fått fem stjerner tidligere i 2022.

Den siste testen ga fem stjerner også for Mazda CX-60, BMW X1, BMW 2-serie Active Tourer, Seat Ibiza, Seat Arona og en oppdatert utgave av VW Golf 8.