MÅ VENTE: Toyota-sjef Akio Toyoda har luftet store elbil-planer, men faststoffbatterier blir antagelig ikke en vinnerresept så tidlig som selskapet håpet.

Endrer batteriutsiktene:

Tror faststoff-batterier må vente på gjennombrudd

Stadig bedre lithium-ion-batterier vil trolig innebære at et gjennombrudd for faststoff-batteriene i beste fall ligger 10 år frem.

Publisert

Det sier Hiroaki Koda, lederen for batterisamarbeidet mellom Toyota og Panasonic gjennom selskapet Prime Planet, i et intervju med Financial Times.

Mange har vurdert at fremdriften i Toyotas elbil-satsing har vært kraftig påvirket av utviklingen av faststoff-batteriene, med en vurdering om at Toyota ville sette full fart først når neste generasjons batteriteknologi var gryteklar.

Men nå sier Koda at lithium-ion-teknologien er så kraftig forbedret at faststoff-batteriene ikke bli det kvantespranget som mange har trodd, samtidig som han innrømmer at faststoff har vist seg litt mer komplisert å utvikle enn selskapet hadde trodd.

Faststoff-batteriene forventes å gi raskere lading og lengre rekkevidde, samtidig som batteriene skal være tryggere og ta mindre plass. I denne teknologien erstattes flytende elektrolytter med fast materiale, samtidig som den vil ha anode av lithium der dagens lithium-ion-teknologi bruker grafitt.

Prime Planet håper fortsatt å lansere faststoff-batterier for kommersielt salg fra 2025.

– Men dette vil ikke bli en teknologi som endrer spillet så tidlig som vi håpet, sier Hiroaki Koda.

Svært mange av de store bilprodusentene har investert milliardbeløp i utviklingen av faststoff-batterier, foreløpig altså uten suksess.