ØKTE KVOTER: Den nye Toyota Landcruiser var egentlig utsolgt i Norge, nå får den norske importøren lov til å ta inn flere.

Toyota i Norge:

Godt elbilsalg gir rom for flere Land Cruiser og Hilux

De to dieselmodellene var egentlig «utsolgt» i 2025, nå får den norske importøren tilgang på flere eksemplarer.

Publisert

Tidlig i år fortalte den norske Toyota-importøren at de i liten grad ønsket å selge noe annet enn elbiler i Norge. 

Årsaken var nye EU-regler for utslipp, dermed fikk den norske avdelingen jobben med å selge flest mulig nullutlippsbiler, for å kompensere for markeder der elbiler knapt selger.

29 prosent økning

Siden den gang har det skjedd flere ting. EU-kravet har blitt firet på, slik at bilprodusentene nå har et par år til å gå før de virkelig høye bøtene slår inn hos dem som overstiger målene.

I tillegg forteller nå Toyota i Norge at det elektriske varebilsalget har gått over forventning.

I 2025 har Toyota økt salget av sine elektriske varebiler med 29 prosent sammenlignet med fjoråret. 

– Våre forhandlere har gjort en fremragende jobb med de elektriske varebilene våre, og ordreinngangen er langt høyere enn det som var planlagt, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge, i en pressemelding.

– Overoppfylt målene

Dermed er det rom for å øke kvotene av dieselbiler i Norge. 

Opprinnelig var disse svært begrenset, noe som særlig gikk utover Hilux og Landcruiser.

Les også: Prøvekjøring av Toyota Land Cruiser

– Vi hadde dermed overoppfylt målene for salg av elektriske varebiler, og vi fikk derfor en økt tildeling for de to dieseldrevne varebilmodellene. Vi kan dermed åpne opp salget av både Hilux og Land Cruiser som har vært sluttsolgt i en periode, sier Pawlak.