
Nektet å dekke ødelagt skrollehjul:
Tesla avslo reklamasjon uten begrunnelse
Etter bare 14 måneder sluttet skrollehjulet på rattet til den nye Teslaen å fungere. Tesla nektet gratis utbedring, men får nå refs fra forbrukermyndighetene.
– Når skrollehjulet slutter å fungere etter 14 måneder, svarer ikke hjulet til det kunden har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak, hvor de pålegger Tesla Norge å betale for utbedringen.
Innhold fra NAF
Da skrollehjulet sluttet å fungere, klaget kjøperen av bilen, en mann fra Bergen, til Tesla Norge. Tesla avslo å reparere kostnadsfritt, og krevde at mannen selv måtte betale for reparasjonen.
– En komponent som holder skrollehjulet, var knekt. Dette er ikke noe som knekker av seg selv uten ytre påvirkning, skrev Tesla i en epost til kunden.
Reklamasjonsrett
Det avslaget holder ikke, mener Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp.
De viser til at det ikke var synlige skader hverken på rattet eller skrollehjulet.
Dermed har Forbrukerklageutvalget avsagt et vedtak om at skrollehjulet omfattes av reklamasjonsrettighetene til kunden, og at Tesla skal dekke utbedringen på 3400 kroner.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner