
Vy Buss tok affære mot mobilbruk:
Sju bussjåfører fikk sparken for mobilbruk
Vy Buss har avskjediget sju av sine bussjåfører for bruk av håndholdt mobil mens de kjørte.
Avskjedigelsene har skjedd etter at selskapet tok affære med problemet vinteren 2018/19.
– Vi ble klar over et økende problem da kundene våre og publikum i omgivelsene henvendte seg stadig oftere til oss med bekymringer om sjåfører som brukte mobiltelefon mens de kjørte, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby til Motor.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
Vy Buss fikk 23 slike hendelser innrapportert i 2019, fire i 2020 og har foreløpig mottatt én i 2021.
– Disse sakene er tatt opp med de ansatte, hovedsaklig i drøftingsmøter, og i sju tilfeller er fast ansatte sjåfører blitt avskjediget. I noen tilfeller er det også slik at tilkallingsvikarer ikke har blitt engasjert igjen fordi det er rapportert om bruk av mobil under kjøring, sier Lundeby – og legger til:
– Vi mener kurven er en suksess.
Selskapet har totalt 5300 sjåfører.
«God effekt»
– Vi har hatt en veldig god dialog med fagforeningene, og er veldig glad for den holdningen de ansatte har vist for å ta tak i problemet. Vi har vært enige om at dette har vært en nødvendig prosess. Vi synes det har hatt en god effekt.
– Dette er gjort for å redusere antallet trafikkfarlige situasjoner, ikke for å være kjipe med de ansatte.
– Og, ja: Sju er lite antall blant 5300 sjåfører, men ett tilfelle er ett tilfelle for mye. Loven er helt klar, og forskningen er også tydelig. Bruk av mobil reduserer trafikksikkerheten like mye som hvis du kjører med promille, sier Lundeby.
Tatt til retten
I to av avskjedigelsene ble saken tatt til retten, og i begge fikk de ansatte medhold.
Senest sist vinter ga Borgarting lagmannsrett en ansatt medhold i en slik avskjedigelsessak – og økte også erstatningsbeløpet som mannen ble tilkjent i tingretten.
Det generelle straffenivået for bruk av håndholdt mobiltelefon i bil har de siste årene blitt skjerpet kraftig – senest ved årsskiftet ble bøtenivået nær tredoblet til 5000 kroner, pluss tre prikker i førerkortet.
Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske