
OECD om Norges klima- og miljøpolitikk:
Anbefaler veiprising – og økte elbilavgifter
Norge bør gradvis introdusere avgifter på elbiler, samtidig som myndighetene bør prioritere arbeidet med et system med veiprising for alle kjøretøy.
OECD skriver at Norge trolig ikke vil nå målet om 55 prosent kutt i klimautslippene i 2030, men påpeker samtidig at elektrifiseringen av transportsektoren er godt i rute.
«Norge er en verdensleder når det gjelder adopsjon av nullutslippskjøretøy og har gjort gode fremskritt for å nå de politiske målene om elektrifisering av bilparken», skriver OECD – og peker på generøse insentiver som en avgjørende faktor. Men den avgiftspolitikken kan ikke være evig, mener OECD.
«De transportrelaterte avgiftene har falt kontinuerlig siden 2004 gjennom veksten i elbilsalget. Etter hvert som elbilmarkedet modnes, gir det økonomisk mening å redusere de økonomiske insentivene gradvis», heter det.
Andre grep vil nå bli viktigere, skriver OECD: «Norge bør prioritere å rede grunnen for et veiprisingsystem. Det bør omfatte alle personbiler og lette varebiler, samtidig som man må ta hensyn til behovene for befolkningen utenfor de store byområdene».
Krever endringer
OECD mener samtidig at myndighetene må øke innsatsen og gjøre strukturelle endringer for å få på plass mer bærekraftige transportløsninger. Det innebærer blant annet å promotere endringer i våre transportvaner, «med et sterkere fokus på delingstjenester og et skifte fra økt mobilitet til forbedret tilgjengelighet».
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) sier OECD-rapporten er et nyttig verktøy i arbeidet med å nå de norske klimamålene.
– Rapporten anerkjenner viktige norske fremskritt innen grønn omstilling, blant annet gjennom elektrifisering av transportsektoren og forsterket CO2-avgift. Samtidig påpeker den at vi har forbedringspunkter innen sirkulærøkonomi og arealforvaltning, og at vi bør få til en mer helhetlig og integrert miljøforvaltning på tvers av ulike sektorer. Dette er, etter mitt syn, kloke og riktige innspill som jeg støtter, sier han.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!