
Unikt ladeprosjekt uten ledning:
Nå testes trådløs elbil-lading midt i Oslo sentrum
– Dette vil revolusjonere elbilladingen, sier Frode Aarsby, en av de som nå jobber med et svært spennende ladeprosjekt – midt i Oslo sentrum.
Den siste tiden er det lagt ned to blå plater utenfor lekebutikken Sprell i Oslo sentrum.
De to blå platene er starten på en spennende fremtid for alle elbileiere: De skal sørge for trådløs lading, i første omgang av Oslo-drosjer av merket Jaguar I-pace.
Platene er montert på drosjeholdeplassen, og skal gjøre at drosjene kan lade mens de står stille og venter på nye kunder.
Den reelle ladehastigheten blir trolig på rundt 75 kilowatt. Det er like raskt som mange lynladere, men ikke blant de aller kraftigste. Den trådløse ladingen styres fra en styringsenhet i en liten bu like ved.
Les flere elbil-nyheter på Motor.no:
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen

Fire ladeplasser
Drosjeholdeplassen i Vika er ikke det eneste stedet det blir trådløs lading i Oslo. Lignende anlegg kommer både ved Skøyen drosjeholdeplass, i Nydalen og på sjøsiden ved Oslo S.
Bak pilotprosjektet som er unikt i verdensmålestokk står bilfabrikken Jaguar Land Rover, Norgestaxi, Recharge Infra (Fortum), amerikanske Momentum Dynamics og Oslo kommune.
Ladeplatene blir ikke mye dyrere enn å bygge vanlige ladestolper, ifølge en artikkel i fjor i Finansavisen (krever innlogging). I første omgang er det 25 drosjer av merket Jaguar I-pace som kan lade mens de venter på kunder. Men Oslo har allerede rundt 100 elektriske drosjer av totalt 1800 biler, og langt flere blir det i årene som kommer.
– Spennende
– Vi holder nå på med montering og testing. Om ikke lenge skal det inviteres til visning av anlegget og hvordan det virker, forteller Frode Aarsby. Han er daglig leder i Aarsby bil, et merkeverksted på Romerike for blant annet Jaguar.
Aarsby bil har fått jobben med å montere ladeplatene under bilen.
– Bilene som får disse ladeplatene skal fortsatt kunne lades med ledning, forteller Aarsby.
Han er svært entusiastisk over trådløs lading og mulighetene det gir:
– Ladeplatene og trådløs ladeteknologi er starten på en veldig spennende fremtid. Det vil revolusjonere elbilladingen. Jeg tipper det ikke er mange år før ladestolper og ladeanlegg hvor du bruker ledning er borte, sier han.