PÅ PLASS: VW-medarbeider Frank Wiegele plasserer logoen på rett sted ved elbilfabrikken i Zwickau.
PÅ PLASS: VW-medarbeider Frank Wiegele plasserer logoen på rett sted ved elbilfabrikken i Zwickau.

Øker produksjonen igjen:

Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på

Pandemi, krig og delemangel har gitt bilindustrien ekstreme utfordringer midt i elbil-overgangen. Men nå varsler Volkswagen at de øker produksjonen igjen ved fabrikkene i Zwickau og Emden.

Publisert

Norske bilimportører har historisk lange ordrelister. Titusenvis har bestilt elbilene, men har måttet tåle en ventetid på over et år for de mest populære modellene.

Onsdag kom beskjeden fra ledelsen i Volkswagen-konsernet – som produserer blant VW, Audi, Skoda og Cupra – om at de ser bedring i leveringene av databrikker.

Derfor går de denne uka fra to til tre skift igjen på hovedfabrikken i Zwickau, der de aller fleste av elbilene til VW, Audi og Cupra produseres.

Det innebærer at dagsproduksjonen øker nærmere 50 prosent, fra 900 til vel 1300 biler i døgnet, melder Automotive News.

Gladmelding

Den beskjeden blir tatt imot med glede hos importselskapet Harald A. Møller i Oslo.

– Produksjonen av våre ID.-modeller er på vei opp, blant annet som følge av at fabrikken i Emden er bygget om til en ren elbilfabrikk. Ved fabrikkene våre i Emden og Zwickau produseres det nå kun helelektriske biler fra Volkswagen. Så vet vi at Norge er et marked Volkswagen ser til og prioriterer, sier Lars Joakim Hansen, kommunikasjonssjef for Volkswagen Norge, til Motor.

– Det ser vi allerede på at flere biler sendes hit nå, enn det som var tilfelle i vår. Ventetidene fortsatt er lengre enn hva vi i bransjen ønsker, men vi er samtidig glade for å se at flere ID.-kunder får bilene sine.

– Vi jobber nå på spreng for at fabrikken skal prioritere ytterligere produksjon av biler som skal til Norge, slik at flest mulig får biler før nyttår, sier han.