LAGET FOR UTMARK: Skotske Munro Mark 1.

Munro Mark 1:

Denne skal gå 16 timer på én lading

Munro er laget for terrengkjøring, og du skal slippe å lete etter hurtiglading blant busker og trær.

Publisert Sist oppdatert

Er det en tanks? En Hummer-slektning? Eller en Land Rover på ulovlige steroider? Nei, men noe like oppsiktsvekkende: Munro Mark 1, den første bilen produsert i Skottland siden 1981. Og ifølge produsenten «verdens mest kapable helelektriske, firehjulsdrevne bil».

Time etter time i sakte fart

Rekkevidden på vanlig vei er riktignok bare rundt 30 mil, men ved hjelp av axial flux motors skal bilen være i stand til å klare en temmelig drøy dag i skog og mark – opp til 16 timer.

Folk som vanligvis rynker på nesa av elbiler, nikker kanskje mer anerkjennende enn vanlig til en nyttelast på et tonn, pluss en hengervekt på 3400 kilo.

Svært holdbar?

Mange vil nok også sette pris på produsentens uttalte målsetning om å holde modellene på veien (eller i utmark) i tiår etter tiår.

Ifølge Munro Vehicles er bilene laget for å vare. Derfor skal de også være enkle og billige å vedlikeholde.

ENKEL Å VEDLIKEHOLDE: Munro Mark 1 skal for en stor del være laget med deler du får tak i overalt.

For eksempel skal alle viktige slitedeler være standard hyllevare. Munro Vehicles lover dessuten å følge opp batteriene – og i verste fall bytte. Det siste fordrer formodentlig at firmaet tjener nok penger til å overleve sine egne biler.

Uviss vekt

Startprisen er 50.000 pund, eller litt over 600.000 norske kroner med dagens kurs.

NB: Før du bestiller, er det kanskje lurt å finne ut hvor mye bilen egentlig veier. Foreløpig er ikke dette oppgitt noen steder, så vidt Motor kan se. Men det er neppe utenkelig at et vanlig førerkort i klasse B blir for snaut.