
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
På vei hjem fra bilforhandleren begynte motorlampen å lyse. Etter en uke ville ikke bilen starte. Kjøpet av den 18 år gamle bilen ble hevet av tingretten – men selgeren anker dommen.
2002-modellen av Chevrolet Tahoe ble beskrevet som en flott bil, som «jevnlig er servet med årene», som det sto i Finn-annonsen.
Det skulle vise seg at bilen ikke hadde vært på service jevnlig. Det var fem år siden forrige service ble tatt på verksted. Forrige eier hadde i stedet holdt på med bilen selv. Etter hvert ble det avdekket flere feil og mangler på bilen, som ble kjøpt for 169.000 kroner for halvannet år siden. Det var feil på giret, med motoren, og et speil var bare limt fast, uten å kunne vippes inn. Alt dette ifølge tingrettsdommen, som altså er anket.
Bilnøklene virker heller ikke i noen av dørene, og dørlåser må skiftes, ifølge den ikke rettskraftige dommen.
Kjøperen av bilen, en mann fra Buskerud, har fått kontrollert bilen både hos et verksted og hos NAF. Verkstedet har kommet frem til at bilen må repareres for minst 94.000 kroner.
Uenig
Vestfold Bilformidling, som solgte bilen, mente i retten at kjøperen ikke kunne forvente en feilfri bil, og at kunden ikke har bevist manglene. De mener de ikke har gitt mangelfulle eller uriktige opplysninger.
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Vestfold Bilformidling ble startet i 2018. Carl Christian Suttle er ifølge Brønnøysundregistrene eneste ansatte. Han solgte i 2020 biler for 30 millioner kroner.
Får heve
Vestfold tingrett ga kjøperen medhold i sitt krav om at kjøpet skal heves. I vedtaket står det at kjøperen får tilbake hele kjøpesummen, samt erstatning for utlegg og saksomkostninger på 50.000 kroner.
Tingretten mente markedsføringen og kontrakten ga kjøperen forventninger om en godt vedlikeholdt og pleiet bil, men at den i stedet var i dårligere stand enn man med rimelighet kunne forvente.
– Feilene er samlet sett ikke uvesentlige, skrev tingretten.
Tingretten påpekte spesielt at funksjonssvikt ble avdekket rett etter overtakelsen.
Vestfold Bilformidling aksepterer ikke dommen og har anket den til lagmannsretten. Dermed er ikke dommen fra tingretten rettskraftig.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner