Lavere
momsgrense for elbiler har ført til bonanza-tilstander hos bilforhandlere i
høst. Til og med november var det registrert vel 144.000 nye personbiler.
Det
er en økning på 26 prosent fra samme periode i 2024.
I
desember ventes det mange flere salg, slik at flest mulig kunder skal få
registrert bilene sine før årsskiftet.
Men det
blir ikke stille i bilbutikkene etter nyttår, når momsgrensen er redusert til
300.000 kroner.
Ifølge en
spørreundersøkelse Respons Analyse har gjort for Sparebank 1 blant 1066
respondenter, planlegger tre prosent av oss å kjøpe ny bil neste år. Tre
prosent utgjør ca. 147.000 nordmenn. Antallet er om lag like mange som har
kjøpt ny bil til og med november i år.
Avventer
og utsetter
Men
dobbelt så mange, seks prosent, sier at redusert momsfritak vil påvirke deres
planer for bilkjøp. Med redusert momsgrense velger de å avvente, utsette eller
å droppe kjøp av elbil. En tredel av de seks prosentene sier de heller vil kjøpe
diesel- eller bensinbil i stedet for elbil.
FORBRUKERØKONOM: Magne Gundersen.Foto: GEIR RØED
– Jeg beholder
min 10 år gamle bensinbil noen år til, sier én av respondentene, mens flere
andre uttrykker at de med redusert momsgrense ikke kommer til å kjøpe elbil.
Forbrukerøkonom
Magne Gundersen i Sparebank 1 synes det er mange som gir uttrykk for at de vil
utsette bilkjøp eller skifte av bil.
– Jeg forstår
godt at en del trenger litt betenkningstid og avventer. Det er en stor
økonomisk avgjørelse å kjøpe ny bil, sier han.
Selv om
mange, tre prosent, sier de vil kjøpe ny
bil neste år, tror den erfarne forbrukerøkonomen at det neste år blir stille i
bilbutikkene.
– Det er
stor usikkerhet. Men min spådom er at 2025 blir et rekordår for nybilsalget i
Norge, og at salget går klart tilbake i 2026.