
Joachim møter Bilia i retten:
Saksøker Bilia fordi bilen nødbremser uten forvarsel
– Bråbremsingene er utrolig skremmende, sier tobarnsfaren Joachim Bydal, som ikke våger å bruke bilen sin lenger. Nå møter han Bilia i retten.
Plutselig og uten forvarsel skjer det:
Bilen nødbremser – fra hastigheter opp mot 70 km/t. Den fire år gamle BMW-en tror det er hindringer i veibanen, og småbarnsfamilien får kjempesjokk. Men det er hverken andre biler eller gjenstander i veibanen som skal forårsake nødbremsing.
– Det er ufattelig ubehagelig og utrolig skremmende, sier Joachim Bydal i Asker.
Har du fått med deg disse?
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kjør trygt i påsken:
Slik takler du såpeglatte veier
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Krasjtest av Model Y:
Noen detaljer gjør denne enda sikrere enn Model 3
-
Euro NCAP-resultater 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
-
Ekspertene svarer:
Er det tillatt å sitte i midten i baksetet, med bare magebelte?
-
Ekspertene svarer:
Hvorfor må vi ha svart asfalt, den sluker jo alt lys?
10 ganger
Det begynte for drøyt tre år siden, etter at bilen ifølge Bydal ble reparert hos bilforhandleren etter en kollisjonsskade.
Bydal anslår at det har skjedd 10 ganger at bilen bråbremser nesten helt ned når de har kjørt i hastigheter opp mot 70 km/t. Nødbremsingene skjer også i lavere hastigheter. Totalt over 50 ganger, anslår Bydal.
Barna på fire og syv år gråter og blir redde. Flere ganger har familien på fire holdt på å bli påkjørt av bilene bak dem.
– Det har vært ufattelig nær påkjørsler bakfra. Folk i bilene bak forventer jo ikke at vi plutselig bråbremser, sier han.
Tok video
Joachim Bydal erfarer at nødbremsesystemet heller ikke virker når det er hindringer foran bilen. Han har seks ganger testet det ved å kjøre inn i en haug tomme pappesker og andre lette materialer.

Motor har sett video av én av testene. Bilen gir ingen varsler når den kjører inn i eskene.
Etterpå, når eskene ligger strødd, uler imidlertid systemene i bilen.
Bydal er kritisk til kollisjonsfunksjonen.
– Det virker ikke når det er hindringer, mens den bråbremser når det ikke er noen hindringer.
På verksted
Bileieren hevder at heller ikke parkeringssystemet virker. Dessuten lukker ikke soltaket seg, og bakluka åpner seg plutselig.
– Den kan stå oppe om morgenen når vi kommer ut, sier Bydal.
Bilen har flere ganger vært inne hos forhandleren, Bilia på Skøyen, uten at Bydal mener manglene er utbedret. Han forteller at sommeren 2018 var bilen på verksted hos Bilia i nesten to måneder.
– Da vi fikk den tilbake, fikk jeg beskjed om at Bilia aldri kan garantere at den blir i orden igjen, forteller han til Motor.
Mandag og tirsdag til uka møtes Bydal og Bilia i Oslo tingrett. Bydal krever å få hevet kjøpet, og få pengene sine tilbake.
– Siden mai i år har vi ikke brukt bilen. Vi får den heller ikke EU-godkjent. Jeg har også forsøkt å selge den, men ingen bilforhandlere vil ta den i innbytte, sier Joachim Bydal.
Motor har kontaktet administrerende direktør Frode Hebnes i Bilia. Han ønsker ikke å svare på spørsmål før rettssaken.
Testet i 200 mil
I sluttinnlegget fra Bilias advokat, som er sendt tingretten, fremgår det at Bilia mener det ikke er grunnlag for hverken å heve kjøpet, eller å gi Bydal prisavslag.
Bilia mener de ikke har opplevd nedbremsinger mens de har prøvekjørt bilen.
– Det er gjennomført grundige undersøkelser for å identifisere de påberopte forhold. Bilia har kjørt over 2000 km. uten å oppleve unaturlige hendelser ved varslingssystemet for kollisjoner, skriver Bilias advokat, advokatfullmektig Torkel André Børnes i Kvale Advokatfirma.
– Til tross for gjentatte og grundige undersøkelser er det ikke konstatert kjøpsrettslige mangler ved assistentsystemene. Det er ikke mulig å foreta reparasjoner av eventuelle feil som ikke lar seg diagnostisere, skriver han.
Har du fått med deg disse bruktbilsakene?
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil