POPULÆR: 240-modellen har solgt mye mer enn noen annen Volvo-modell i Norge. Her er et reklamebilde av Volvo 244 GLT der bilen holder farten til noen syklister, med to besteforeldre som passasjerer.

Salgstall i Norge:

Ingen Volvo-modeller er i nærheten av 240

Nylig passerte XC60 den for lengst pensjonerte 240-modellen i salg på verdensbasis. I Norge kommer ikke det til å skje.

Publisert Sist oppdatert

Forleden meldte Volvo at XC60 har passert 240 i antall solgte enheter.

240 stoppet på 2.685.171 biler, etter at den siste rullet av samlebåndet ved  Torslanda-fabrikken i Göteborg 5. mai 1993. Da hadde den vært i produksjon siden 1974.

XC60-modellen rundet 2,7 millioner eksemplarer for kort tid siden, og den er fortsatt i produksjon. En ny EX60 er ventet neste år, men det betyr ikke nødvendigvis av produksjonen av XC60 opphører.

50.000 mer

Ser man på Norge, er forholdet de to modellene i mellom helt annerledes.

I Norge ble det solgt noe over 85.000 eksemplarer av 240.

Mens det siden introduksjonen av i 2008 XC60 er levert 35.674 nye XC60 i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Med andre rundt 50.000 biler i favør 240. Så selv om XC60 skulle være i salg i lang tid, er det helt usannsynlig at modellen, som kun har forbrenningsmotorer, vil nærme seg 240 i noen særlig grad.

Etter at avgiftene på ladehybrider i Norge ble satt opp fra 1. april i år, er det levert fire nye XC60 i Norge.

Langt foran

Ser man på registreringstallene for nye biler i Norge i statistikken til OFV, som bare strekker seg tilbake til 1990, er det XC60 som troner øverst av Volvoene, med sine 35.674. Fulgt av XC/EX40 med 30.807 og V70 med 28.196. 

Det kan nevnes at i boka Biler - Norske favortitter fra gullalderen 1950 - 1980, av Stein Inge Stølen og Bård Risan, er det oppgitt cirkatall for de eldre modellene. Her topper Volvo 140 med 35.000 nye biler i Norge, foran Volvo Amazon med 33.000 og Volvo PV med 20.000.

Det er vanskelig å finne nøyaktige tall for 740, men det anslås at det fra 1984 til 1992 ble levert drøyt 12.000 i Norge, ifølge en sak i BilNorge.

Ingen av modellene er med andre ord i nærheten av 240.