SALGSSTOPP: Bilomsetningen stuper i Russland, her et motiv fra hovedstaden Moskva.

Russisk bil-kollaps:

– Kineserne vil melke dette markedet til siste rubel

Prisøkning på over 40 prosent, i kombinasjon med produksjonsstans hos sentrale produsenter, har ført til at det russiske bilmarkedet klapper sammen.

Publisert

Nybilsalget i Russland var i fjor på 50 prosent av nivået i toppåret i 2012, delvis på grunn av de samme utfordringene som rammet den internasjonale bilbransjen forøvrig, og delvis på grunn av fallet i den russiske økonomien etter anneksjonen av Krim i 2014.

Men i mars falt salget hos landets største forhandlerkjede over 60 prosent fra måneden før, skriver Bloomberg.

Og det stemmer ganske godt med markedsutviklingen forøvrig:

– Mars 2022 var preget av 62,9 prosents fall i nybilsalget, opplyste den europeiske næringslivsorganisasjonen Associastion of European Businesses onsdag, ifølge NTB-AFP.

Reduksjonen innebærer at det ble solgt 93.547 færre biler i mars i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Både Volkswagen og Toyota har stanset produksjonen i Russland, som del av de økonomiske straffetiltakene.

I noen grad forsøker man å erstatte de europeiske og japanske produsentene med å hente inn biler fra India og Kina.

Siden invasjonen har prisene på SUV-ene fra det kinesiske Great Wall Motor-merket Haval steget med 50 prosent. Det tar bransjen som et signal på at kineserne vil fylle deler av gapet etter vestlige produsenter.

– Mange sier at våre kinesiske kamerater ikke kommer til å forlate det russiske markedet. Selvfølgelig vil de ikke det, de kommer til å melke dette markedet til siste rubel, sier Anton Sjaparin, visepresident i den russiske bilunionen.