
Russisk bil-kollaps:
– Kineserne vil melke dette markedet til siste rubel
Prisøkning på over 40 prosent, i kombinasjon med produksjonsstans hos sentrale produsenter, har ført til at det russiske bilmarkedet klapper sammen.
Nybilsalget i Russland var i fjor på 50 prosent av nivået i toppåret i 2012, delvis på grunn av de samme utfordringene som rammet den internasjonale bilbransjen forøvrig, og delvis på grunn av fallet i den russiske økonomien etter anneksjonen av Krim i 2014.
Innhold fra NAF
Men i mars falt salget hos landets største forhandlerkjede over 60 prosent fra måneden før, skriver Bloomberg.
Og det stemmer ganske godt med markedsutviklingen forøvrig:
– Mars 2022 var preget av 62,9 prosents fall i nybilsalget, opplyste den europeiske næringslivsorganisasjonen Associastion of European Businesses onsdag, ifølge NTB-AFP.
Reduksjonen innebærer at det ble solgt 93.547 færre biler i mars i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Både Volkswagen og Toyota har stanset produksjonen i Russland, som del av de økonomiske straffetiltakene.
I noen grad forsøker man å erstatte de europeiske og japanske produsentene med å hente inn biler fra India og Kina.
Siden invasjonen har prisene på SUV-ene fra det kinesiske Great Wall Motor-merket Haval steget med 50 prosent. Det tar bransjen som et signal på at kineserne vil fylle deler av gapet etter vestlige produsenter.
– Mange sier at våre kinesiske kamerater ikke kommer til å forlate det russiske markedet. Selvfølgelig vil de ikke det, de kommer til å melke dette markedet til siste rubel, sier Anton Sjaparin, visepresident i den russiske bilunionen.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler