MEN DENNE HAR FÅ FEIL: Kia e-Niro kommer ut med færrest feil blant alle biler i sin modellklasse, de kompakte og mellomstore SUVene.

Engelsk undersøkelse:

Flere feil med elbiler enn andre biltyper

Det er flere feil med elbiler enn kjøretøy med andre drivlinjer, viser en stor undersøkelse blant britiske bileiere. Men årsaken til at elbilene er på skadetoppen kan overraske mange.

Publisert

Over 48.o00 britiske bileiere har svart på undersøkelsen til forbrukerorganisasjonen Which? i perioden april til juni 2021:

Blant de som eier inntil fire år gamle biler, svarer 31,4 prosent av elbileierne at de har opplevd minst én feil ved bilen de siste 12 månedene. 8,1 prosent av elbileierne svarte at de hadde opplevd at bilen plutselig stanset eller ikke ville starte.

Må vente lengst

Dessuten måtte de i gjennomsnitt klare seg uten bil i fem dager mens den ble reparert.

Det betyr at elbileierne i Which-undersøkelsen har bilene som oftest har feil og som oftest ikke vil starte, samtidig som de har lengst verkstedtid.

Men Which skriver i en omtale av undersøkelsen at det verken er el-motoren eller den store batteripakka som pleier å være problemet.

De mest vanlige feilene er knyttet til programvaren på bilene.

Elbil på topp

Men samtidig er det faktisk en elbil som kommer aller best ut av alle modellene innenfor de kompakte og mellomstore SUVene som er nevnt i undersøkelsen, nemlig Kia e-Niro.

Bare 6,2 prosent av e-Niro-eierne har opplevd feil i det siste året før de svarte på undersøkelsen.

Kia er forøvrig merket som samlet sett kommer best ut. I den andre enden av skalaen finner vi Tesla med flest feil.

Slik er fordelingen blant de ulike drivlinjene:

Biltype Biler med feil Biler med stans eller ikke vil starte Dager på verksted
Alle22,3 %4,9 %3,6 dager
Elbiler31,4 %8,1 %5,1 dager
Diesel29,1 %6,9 %3,8 dager
Ladehybrid27,5 %5,4 %4,2 dager
Bensin18,6 %3,5 %3,0 dager
Hybrid17,3 %5,6 %3,9 dager

Hybridene best

– Intuitivt skulle man tro elbilene hadde hadde færre feil, siden de har så mange færre bevegelige deler enn andre biltyper. Men i vår undersøkelse er det hybridene, som har to fremdriftssystemer, som kommer best ut, sier Adrian Porter, bilekspert i Which, i en pressmelding fra selskapet.

– Men se forbi den elektriske motoren og batteriet. Den vanligste feilen er knyttet til bilens programvare. Og vi har flere elbileiere som rapporterer problemer med 12-voltsbatteriet og bremsesystemene, enn for de andre drivlinjene, sier Porter.

Selv om Tesla kommer dårlig ut i den britiske undersøkelsen, er merket en suveren nummer én på salgstoppen blant elbilprodusentene, også i Storbritannia.