TILBAKE: Med P72 er De Tomaso tilbake, og det er ikke med en elektrisk drivlinje.

Husker du:

De Tomaso gjenoppstår

Folk som er i 50- og 60-åra husker De Tomaso fra bilkortene, nå satses det på en gjenoppliving av merkevaren.

Publisert

De Tomaso ble etablert i 1959, i Modena i Italia, og serverte flere friske sportsbiler fram til merket gikk inn litt ut på 2000-tallet.

Den mest kjente modellen var Pantera, som ble lansert i 1971 og ble produsert helt fram til 1992. Pantera var tegnet av kjente designstørrelser som Marcello Gandini og Tom Tjaarda, og hadde en V8-motor fra Ford midt i bilen.

1960-tallet

Nå gjenoppstår merket med modellen P72, med design som har hentet inspirasjon fra 1960-tallets racingbiler.

Karosseriet er i karbon, mens hele den bærende konstruksjonen er støpt i ett, også det i karbonfiber.

Dette holder vekten nede, samtidig som bilen blir svært stiv.

INGEN SKJERM: I De Tomaso P72 finner man ikke nymotens saker som en skjerm.

Innvendig har De Tomaso valgt en tydelig retrostil, eller som de sier i presentasjonen:

– Innvendig tar P72 et oppgjør med den digitale tidsalderen til fordel for mekanisk nærhet. Kupeen er fri for skjermer – ingen infotainment, ingen distraksjoner. I stedet ønskes føreren velkommen av tradisjonelle analoge instrumenter, spesiallaget betjeningsutstyr og en cockpit som er fullstendig formet rundt sjåføren.

V8

Valget av motorisering bærer også et kraftig preg av fordums tider.

Det er en håndbygd V8-motor, på fem liter, som skal gi 700 hestekrefter og et dreiemoment på 820 newtonmeter.

– P72 var vårt løfte om å trofast gjenopplive et historisk bilmerke. Dette første kjøretøyet i produksjonsspesifikasjon legemliggjør alt vi står for: en mekanisk sjel, tidløs skjønnhet og en kjøreopplevelse som hever seg over moderne konvensjoner, sier Norman Choi, administrerende direktør i De Tomaso Automobili.

De første kundebilene skal leveres mot slutten av året.

Prislappen er ikke kjent, men da prosjektet ble offentlig for første gang i 2019, var det snakk om 750.000 euro, ifølge Evo Magazine.