PÅ TOPP: Bilforhandleren Bilia.

Kundetilfredshet:

Bilia og Toyota på topp, VW og Møller stuper

Bilkundene er mest fornøyd med Bilia og Toyota, viser Norsk Kundebarometers siste undersøkelse. Volkswagen og Møller stuper.

Publisert Sist oppdatert

Bilmerket Volkswagen ramler fra en 28.-plass i fjor til en 91.-plass i år på rangeringen over kundenes tilfredshet med, og lojalitet til, 159 virksomheter i rundt 30 ulike bransjer.

Møller Bil, som selger Volkswagen her i Norge, faller fra 15.- til 42.-plass.

Norsk Kundebarometer måler hvor fornøyde kundene er. Til sammen 5200 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse. Vinmonopolet, Flytoget og Sbanken er på topp, melder Dagens Næringsliv [for abonnenter].

13 aktører i bilbransjen er rangert. De 13 er de 10 største bilmerkene på det norske markedet, samt de tre største bilforhandlerne (Bilia, Møller og Bertel O. Steen). Alle de små bilmerkene og mange bilforhandlere er dermed ikke målt.

Tesla på 20.

På topp-10-listen av de 159 virksomhetene er fire firmaer i bilbransjen: Bilia på 5.-plass, Toyota på 6.-plass, Volvo på 7.-plass og BMW på 10.-plass. Bilia er forhandler for alle de tre bilmerkene på topp-10-listen.

– Vår visjon er å fremdeles være bilbransjens beste servicebedrift, sier Bilia-sjef Frode Hebnes til bransjenettstedet Bilnytt [for abonnenter].

I fjorårets undersøkelse kom Bilia på 4.-plass.

Norges for øyeblikket klart største nybil-forhandler, Tesla, havner på 20.-plass – opp fra 32.-plass i fjor.

Lojaliteten ned

Totalt sett er lojaliteten til bilbransjen på full fart nedover.

– Nedgangen i lojaliteten blant kundene i bilbransjen er helt tydelig, men ikke overraskende, sier prosjektleder for Norsk Kundebarometer, Pål Silseth, til nettstedet Bilbransje 24 [for abonnenter].

Toyota er eneste bilmerke med økende kundetilfredshet fra i fjor til i år. Introduksjonen av elbilen Toyota bZ4X, og de mange problemene kundene har hatt med den, har altså foreløpig ikke gitt Toyota en skrape i lakken.

Gjensidige best

Norsk Kundebarometer har sammen med sine samarbeidspartnere i over 20 år målt kundetilfredsheten og lojaliteten blant norske forbrukere.

Også de fire største forsikringsselskapene er målt.

Gjensidige kommer best ut, fulgt av If og Tryg, mens Fremtind er klart dårligst av de fire forsikringsselskapene.