BILFORHANDLER: MB Auto Kaland holder til i Fana i Bergen.

«Trodde det var trygt»:

Leverte innbyttebil – fikk pengekrav

Mer enn tre måneder etter at innbyttebilen var levert, krevde bruktbilforhandleren penger for påståtte feil og mangler som forhandleren plutselig fant.

Publisert Sist oppdatert

Normalt er det trygt for en forbruker å bytte inn bil hos forhandler ved kjøp av ny bil. Forhandlerne sjekker bilen for eventuelle feil og mangler, og de gir deretter et innbyttetilbud.

Men for bergenseren som kjøpte en nyere Mercedes, og betalte delvis ved innbytte av sin eldre Mercedes, ble innbyttet problematisk.

Før innbyttet hos bruktbilforhandleren MB Auto Kaland i 2019 hadde bergenseren bilen på merkeverksted for gjennomgang og reparasjoner. Det var til og med bruktbilforhandleren som hentet bilen hos merkeforhandleren.

Gjennom flere måneder sto bilen for salg hos bruktbilforhandleren, og kunder prøvekjørte den.

Da det plutselig kom en feilmelding, ringte forhandleren til bergenseren og krevde penger.

– Overrasket

– De lurte på om jeg ville være med på å betale noe av kostnadene de påsto de hadde fått, forteller bergenseren, og legger til:

– Jeg ble overrasket. Jeg trodde det var trygt å bytte inn bil hos forhandler.

Bruktbilforhandleren satte bilen på merkeverksted, som mente det måtte gjøres reparasjoner for 35.000 kroner.

Dette beløpet krevde bruktbilforhandleren i prisavslag.

Ikke medhold

Men i Forbrukerklageutvalget har bruktbilforhandleren ikke fått medhold. De har nå nylig avgjort klagesaken, som altså startet tilbake i 2019.

– Feilene er avdekket i overkant av tre måneder etter innbyttet. Det er ikke tilstrekkelige holdepunkter for at feilene kan føres tilbake til tidspunktet for overleveringen. Feilene overstiger heller ikke hva bruktbilforhandleren kunne forvente, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

– Sjekket bilen

Forbrukermyndighetene har brukt tre år på denne klagesaken. Da den ble behandlet i Forbrukerklageutvalget i sommer, sto bruktbilfirmaet fortsatt på kravet sitt om at kunden må betale prisavslag.

I en epost til Motor skriver imidlertid eier av bruktbilfirmaet, Martin Dobrovolny, at de for lengst har lagt bak seg saken, og at de aksepterer vedtaket.

Bruktbilkunden på sin side puster lettet ut.

Han mener det må forventes at en bilforhandler undersøker biler som tas i innbytte. Han påpeker at det ble gjort også i dette tilfellet.

– De sjekket før de kjøpte bilen. Deretter ga de meg innbyttetilbudet, som jeg aksepterte. Bilen kom rett fra Bertel O. Steen før innbytte. De fant ikke feilene som MB Auto påsto at de fant.

MB Auto Kaland omsatte i 2020, som er siste år med innleverte regnskap, for 70 millioner kroner, og gikk med drøyt to millioner kroner i overskudd.