TO KONTRAKTER: Da bilforhandleren solgte en slik bil, en Volvo XC90 2016-modell, utarbeidet de to kontrakter.
Arkivfoto
Fikk smekk:
Bilforhandler hadde to salgskontrakter
Bilforhandleren hadde to forskjellige salgskontrakter med forskjellig innhold. Det førte til en solid smekk, som nå koster forhandleren flere hundre tusen kroner.
Da bilforhandleren «Ja Bilmegling» på Ski i Follo bisto
en eier av en Volvo XC90 med salg av bilen, utarbeidet forhandleren én kontrakt
med eieren, altså selgeren.
I denne kontrakten sto det at de bisto med et
kommisjonssalg, og at de ikke er solidarisk ansvarlig med selger dersom det
skulle dukke opp feil og mangler.
I den andre kontrakten, som bilforhandleren hadde med
kjøperen av bilen, var det ingen informasjon om at bilen selges etter fullmakt
eller i kommisjon.
Kjøperen hevder at han aldri fikk vite at bilen ble solgt
i kommisjon, eller som et formidlingssalg.
– Kjøperen av bilen er ikke blitt gjort oppmerksom på at
bilfirmaet bare opptrer som mellommann, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt
vedtak.
121.000 kr
Bilkjøpet havnet hos forbrukermyndighetene etter at
kjøperen av bilen, en mann fra Vestlandet, fikk store problemer med bilen. Da han
hadde eid bilen i syv uker, dukket de første feilene opp på Volvoen – som var syv
år gammel ved kjøpet.
Kjøperen var innom mange verksteder, hvor det ble
avdekket stadig flere feil.
Blant tingene det var feil på, var den adaptive
cruisekontrollen, parkeringsbremsen, bakhjulsopphenget, elmotoren, giret,
clutchen og bensinmotoren. På flere av verkstedene fikk han saftige
verkstedregninger.
Men det toppet seg da et bilverksted påviste feil som det vil koste 121.000 kroner å reparere.
Avviste ansvar
Kjøperen ble ikke enig med bilforhandleren og tok saken
til forbrukermyndighetene. Overfor Forbrukerklageutvalget avviste
bilforhandleren ansvar, både fordi de mener det er slitedeler som har røket, fordi
de hevder at de ikke har skjult noe overfor kjøperen, og fordi det var et
videreformidlingssalg.
Forhandleren krevde at kjøperen i stedet skulle rette
kravene sine mot privatpersonen som solgte bilen.
Men Forbrukerklageutvalget viser til kontrakten kjøperen har
med bilforhandleren, hvor det ikke står at salget er et formidlingssalg.
Forbrukerklageutvalget mener dessuten det ikke var
slitedeler som røk, og at feilene og manglene ikke var noe man burde kunne
forvente.
Går på selgeren
Kjøperen kjøpte Volvoen for 429.000 kroner.
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at kjøperen skal få tilbake 419.000 kroner,
og få levere bilen tilbake.
Bilforhandleren «Ja Bilmegling» sier til Motor at de
aksepterer vedtaket.
Men nå vil de gå på den private selgeren av bilen og søke
regress mot henne.
– Lærdommen vår av saken er vi må kontakte advokat og få
utarbeidet en korrekt juridisk tekst som brukes i kontraktene ved kommisjonssalg og videreformidlingssalg,
både ovenfor selgere og kjøpere. Dessuten vil vi gå videre med saken ovenfor
selger, sier Arne Rønnes, innehaver av «Ja Bilmegling», som også går under
navnet «Ja Bil».
Flere forbrukersaker på Motor.no: