PÅ PLASS: Tidligere Ford-sjef Desi Ujkashevic begynner hos Apple.
PÅ PLASS: Tidligere Ford-sjef Desi Ujkashevic begynner hos Apple.

Apple hyrer biltopp:

Hun er siste hint om at Apple skal lage biler

Skal tekno-giganten Apple produsere biler, eller skal de ikke? Spørsmålet har fått ny aktualitet, etter at et av toppnavnene i Ford Motor Company har tatt en bit av eplet.

Publisert Sist oppdatert

Desi Ujkashevic er et av de ledende navnene i amerikansk bilindustri, og nå forlater hun jobben som global toppsjef for sikkerhet og kjøretøyteknikk hos Ford.

Apple har ikke kommentert ansettelsen, men personer med kjennskap til saken sier hun er hyret inn for en lederrolle i utviklingen av en bil fra Apple.

Ujkashevic har 30 års fartstid i Ford med arbeid på en serie av merkets største modeller, inkludert den prestisjetunge elbilintroduksjonen med Mustang Mach-E. Hun har også jobbet med regulatoriske spørsmål, et felt som har vært regnet som et nøkkelområde for en eventuell bil-satsing fra Apple.

Enorme finansielle muskler

Teknologiselskapet Apple har den høyeste markedsverdien av alle verdens børsregistrerte selskaper, tirsdag var den på vel 2600 milliarder dollar, eller rundt 24.500 milliarder norske kroner.

Det er en nesten tre ganger så høy markedsverdi som Tesla – som igjen har høyere børsverdi enn de ni neste av verdens største bilprodusenter til sammen.

Apple kan altså gjøre en inntreden på bilmarkedet med de største finansielle musklene man kan tenke seg. Men vil det skje?

Ryktebørs

Ryktene om en eventuell «iCar» er mange, ubekreftede og mer eller mindre godt begrunnet.

Nettopp ansettelser er tolket som et av de sikreste tegnene på at noe er i gjære. Sist høst ble Kevin Lynch satt inn som produktsjef i Project Titan, som skal være kodenavnet på prosjektet. Med Ujkashevic på plass forsterkes spekulasjonene om at det er bil på gang.

Men hva skal en Apple-bil by på, hvis selskapet først gjør entre i denne markedet? Selvkjøring går igjen som en helt sentral egenskap.