
Kun elektrisk i 2028:
Opel gjenoppfinner sin klassiker og går helelektrisk
Opel skal relansere sin ikoniske Manta-modell rundt 2025. Designmessig inspirert av sin forgjenger, blir denne tidsriktig helelektrisk.
Nyheten ble annonsert av Opel-sjef Michael Lohscheller under Stellantis-gruppens store fremtidskonferanse torsdag, der flere av de 14 merkene som utgjør storalliansen presenterte noen hovedpunkter for utviklingen gjennom 2020-årene – med elektrifisering i høysetet.
Allerede om tre år, i 2024, skal alle modeller fra Opel være elektrifisert og fra 2028 vil merket kun ha elbiler i sin portefølje i Europa.
Den Rüsselsheim-baserte produsenten skal også satse i Kina, der de lenge var fraværende, ble det annonsert.
Allerede i år har Opel ni elektrifiserte modeller og varebilene kommer nå med eldrift. Snart også med hydrogenmatede brenselceller for å drive elmotoren.
Slik presenterer Opel elektrifiseringstidslinjen:

Flere elbil-nyheter på Motor:
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Gjenoppfinner Manta A
Rundt midten av 2020-tallet lover Lohscheller at det skal komme en elektrisk etterfølger til den populære Manta-modellen fra 70-tallet.
Det vakte oppsikt i mai da Opel viste konseptbilen Manta GSe ElectroMod, som vises på disse bildene, og mange håpet nok det skulle komme en produksjonsbil ut av den. Det ønsket skal altså gå i oppfyllelse.
Men den spørs om den endelige modellen blir så til de grader basert på klassikeren som denne såkalte restomod-versjonen (hvorav tilnavnet ElectroMod) er.







Først på Mokka-e
Det er ikke vanskelig å se at inspirasjonen til Vizor-designet som dukket opp med den nye Opel Mokka-e og som kommer på alle Opel-modeller fremover, er sterkt inspirert av geometrien i nettopp den første generasjon av Opel Manta.
- Manta GSe ElektroMod er et resultat av et samarbeid mellom 3D-eksperter, ingeniører, teknikere, mekanikere og produkteksperter. Alle elsker de biler og liker å utvikle ting videre. Med Manta GSe bygger vi en bro mellom Opel-tradisjoner og veien mot en bærekraftig fremtid. Det å mikse fortid med det moderne er ekstremt fascinerende, sa Pierre-Olivier Garcia, som har tittelen Opel Global Brand Design Manager, i forkant av den første visningen i mai.

Les også:
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
Populær trend
Manta GSe ElektroMOD kan oppfattes som mimring tilbake til det Manta A var på 70-tallet, vedgår Opel, men selskapet hevder den også er del av en trend der man blander klassisk design med ny teknologi.
Navnet henter altså Mod fra modifiseringene, og Elektro fra den klassiske Opel Elektro GT – som satte verdensrekord for elektriske biler for 50 år siden.
Elektriske Manta GSe ElektroMod, med sin heldigitale cockpit, tar også ifølge produsenten med seg sportsbilpreget som de opprinnelige GSe-modellene brakte ut til folket.