
El-Mercedes til millionen:
Har allerede oppnådd bedre salgstall enn legenden
Den store Mercedesen med nærmere 80 mils rekkevidde viser seg mer ettertraktet enn selv de største optimistene spådde.
Kun kort tid etter at det ble åpnet for bestillinger av EQS, har salget overgått selveste S-klasse i legendens beste år, melder Mercedes-Benz her hjemme.
– Vi har naturlig nok hatt store forventninger til EQS, men tallene og tempoet har overgått selv våre mest optimistiske scenarier, sier kommunikasjonsdirektør hos importør Bertel O. Steen, Audun Hermansen.
708 kilometer
Han legger til at de også har en interesseliste med et firesifret antall kunder som er svært entusiatiske.
Rimeligste EQS heter 450+, med en startpris på 935.000 kroner. Den har bakhjulsdrift, 333 hester og også best rekkevidde: 780 kilometer, takket være et batteri med nettokapasitet på 107,8 kWt.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk

Under millionen
Det kan hurtiglades på opptil 200 kW. I følge Mercedes skal det dermed være mulig å oppnå en rekkevidde på nye 300 kilometer på kun 15 minutter.
Det er med andre ord mulig å komme seg under millionen med vinterdekk og ørlite ekstra, og få en rekkevidde mange vil strekke seg etter de kommende årene.
Men skal du ha denne luksusen på instrumentpanelet, må du punge ut med litt mer.
Utgaven med firehjulstrekk heter EQS 580 4MATIC, og har en startpris på 1.162.000. Den har 524 hester og en rekkevidde på 675 kilometer (WLTP), Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t går på 4,3 sekunder.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris