
Nissan Ariya på plass i Norge:
Her er prisene på Nissans nye bestselger
I sin mest populære versjon med firehjulsdrift og rekkevidde på opptil 460 kilometer, vil Nissan Ariya koste rundt 560.000 kroner med vinterhjul og metallic lakk.
Prisene på Ariya ble offentliggjort under en stor lansering i Oslo i formiddag. Kunder fra elbilnasjonen Norge er de første i Europa som kan bestille biler, og de kan leveres om cirka et år.
Målet for Nissan er å selge 7000 biler i løpet av 2022.
Dette er prisene (inkludert omkostninger):
- Advance 409.900: 63 kWt batteri, 360 km. rekkevidde, 218 hester, forhjulstrekk.
- Evolve 499.900: 87 kWt batteri, 500 km. rekkevidde, 242 hester, forhjulstrekk.
- e-4orce Evolve 529.900: 87 kWt batteri, 460 km. rekkevidde, 306 hester, firehjulsdrift.
- e-4orce Performance 575.900: 87 kWt batteri, 400 km. rekkevidde, 394 hester, firehjulsdrift.
Allerede fra billigste modell leveres blant annet elektrisk justerbare forseter, elektrisk bakluke, to 12,3-tommer-skjermer med navigasjon, 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning, samt oppvarmet frontrute.
På neste utstyrstrinn blir utstyr som panoramasoltak, adaptivt intelligent fjernlys, elektrisk justerbart ratt, ventilerte seter med varme og kjøling, headupdisplay og 22 kW ombordlader standard.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering

1500 kg hengervekt
Bilene skal kunne lades med 130 kW, og få rundt 300 km rekkevidde på 30 minutter.
- Bagasjevolum: 415 (firehjulsdrift), 468 (forhjulstrekk).
- Hengervekt: 1500 (firehjulsdrift), 750 (forhjulstrekk).
Dermed plasserer Ariya seg pent i sjiktet av nye modeller i den svært ettertraktede SUV-klassen, eller crossover-klassen, som kanskje er mer betegnende.
Her finner vi fra før av helt ferske Tesla Model Y, ganske ferske Ioniq 5, samt mer etablerte modeller som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40.
Om noen måneder kommer også Kia EV6, og noen vil muligens også vurdere litt dyrere Audi Q4 e-tron.
Emosjonelt
Nissan kommer ganske sent inn i dette segmentet. Hva er det de bringer med seg?
– Mye, mener Jordi Vila, spanjolen som har hatt ulike lederstillinger i Nissan i over 30 år, blant annet som sjef for det nordiske markedet.
– Designet har en rekke detaljer og elementer som viser det japanske DNA-et. Dette er en bil som gir deg noe emosjonelt. Innvendig er det svært ergonomisk og rent, med knapper som er integrert i materialet, sier han til Motor.


Folkelig
– Kjøreopplevelsen vil også bli spesiell. Dette er en bil bygget på en dedikert elbilplattform. Det betyr at vi har kunnet gjøre mye med vektfordeling og balanse. Det vil man merke, sier Vila.
Men det kanskje viktigste for potensielle norske kunder, er Nissans posisjon som pionérer innenfor elbilproduksjon. Ikke like spektakulære som en annen pionér, Tesla – men langt mer folkelig og fornuftig.
Det selges fortsatt massevis av Nissan Leaf i Norge, til tross for alle de nye konkurrentene. Og kundetilfredsheten blant Leaf-eierne er svært høy. Det er en uvurderlig ballast for Vila og Nissan inn i en ny tid.
– Vi har stor erfaring med alt som hører til elbilproduksjon, fra pålitelige leveringer av biler og deler, til brukeropplevelser med minimale problemer. I Norge har vi hatt en helt spesiell posisjon, og den ønsker vi selvsagt å bygge videre på, fastslår Vila.



Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris