UTMERKER SEG: Fra den ene testen til den neste har Hyundai Ioniq (bildet) fra starten pekt seg ut som særdeles energieffektiv.

Ny tysk undersøkelse:

Dette er de mest (og minst) effektive elbilene

Elbilenes rekkevidde er én ting, men hva med bilenes energieffektivitet? En ny undersøkelse dokumenterer de reelle forskjellene i bilenes energibruk.

Publisert Sist oppdatert

ADAC, NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, har foretatt en grundig test av mange av elbilene på markedet for å se hvor effektivt de bruker energi.

Om få dager skal Motor sammen med NAF gjennomføre den store sommertesten av elbiler der vi måler både rekkevidde og ladefart på samtlige av de mest aktuelle modellene på markedet.

Den tyske testen gir informasjon om bilenes totale energieffektivitet. For én ting er hvor langt bilene kommer på en lading, men hvor mye energi kreves egentlig for at de skal klare det?

Ikke hele historien

Tesla Model 3 imponerte for eksempel stort i vinterens rekkeviddetest. Da vi kjørte den fra Oslo opp Gudbrandsdalen og over Dovrefjell helt til den stanset, kom den hele 514 kilometer – med et snittforbruk på imponerende 13,6 kWt/100 km.

Med andre ord er denne bilen særdeles effektiv under kjøring. Det forteller likevel ikke hele historien.

Total energieffektivitet handler om hvor mye strøm du som forbruker må tilføre bilen for å kjøre en viss avstand. Det inkluderer energien som går tapt under lading, det såkalte ladetapet. Det kan variere mye fra bil til bil.

29 elbiler sammenlignet

Tyske ADAC har foretatt målinger der de har kjørt 29 elbiler – det samme antallet som i fjor ble kjørt i Motor og NAFs store sommertest – for å måle rekkevidden.

Denne testen foregår under mer «tyske» forhold enn våre tester, og inkluderer en såkalt Autobahn-syklus, altså med kjøring på motorvei i høyere hastighet enn tillatt i Norge. Hele metodeforklaringen finner du her (PDF, 15 sider, på tysk).

Dermed er kanskje ikke selve rekkevidden den mest interessante, men sammenligning mellom bilene av totalt strømforbruk, inkludert ladetap, per 100 kjørte kilometer.

Like forhold

Alle elbilene har da gjennomgått nøyaktig den samme kjøre- og ladesyklusen, og under de samme forholdene.

I og med at rekkevidden gjennomgående er kortere enn WLTP-rekkevidden, blir naturlig nok også forbrukstallene høyere. Men det viktige er at de altså er sammenlignbare fra bil til bil.

Resultatet er en rangering av elbilenes totale energieffektivitet - hvor mange kilowattimer som er nødvendig for å tilbakelegge 100 km i ADACs Ecotest. I målingene gir det følgende resultater:

Modell Forbruk målt av ADAC Oppgitt forbruk (WLTP)
Hyundai Ioniq Electric Style16,313,8
VW e-up! Style16,714,5
Seat Mii Electric Plus17,314,9
Mini Cooper SE17,616,8
BMW i3 (120 Ah)17,915,3
Kia e-Niro Spirit (64 kWh)18,115,9
Smart Forfour EQ passion18,415,9
Peugeot e-208 GT18,717,6
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit18,815,7
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh)19,017,7
VW ID.3 Pro Performance 1st Max19,316,1
Hyundai Kona Electric (64 kWh) Trend19,515
Tesla Model 3 Standard Range Plus19,514,3
Peugeot e-2008 GT20,217,8
Renault Zoe Intens (41 kWh)20,313,3 (NEDC)
DS 3 Crossback E-Tense So Chic20,518,3 (NEDC)
Tesla Model 3 Long Range AWD20,916
Mazda MX-30 e-SKYACTIV21,919
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,120,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)22,718,5
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max22,817,7
Porsche Taycan 4S Performance Plus23,626,2
Tesla Model X 100D24,020,8 (NEDC)
Audi e-tron Sportback 55 quattro24,423,7
Audi e-tron 55 quattro25,823
Jaguar i-Pace EV400 S AWD27,622
Mercedes EQC 400 AMG Line27,622,6
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh)28,125,9
Polestar 2 Long Range Dual Motor29,219,3

Alle forbrukstall uttrykkes i kWt/100 km. Forbruket målt av ADAC baserer seg på rekkevidden fra ADAC Ecotest.

Lengst, men ikke mest effektiv

Målingene baserer seg på data i tabellen nedenfor.

Som vi ser er Tesla vinnerne når det gjelder å komme lengst. Imidlertid krever de såpass mye elektrisitet at de ikke kommer på topp på effektivitet.

Det er det Hyundai Ioniq som gjør. Med en batteripakke av begrenset størrelse (bare 38 kWt), er den likevel langt fra lederne på rekkevidde.

Men det blir billigere per kilometer.

Modellene er rangert etter oppnådd rekkevidde i km

Modell Oppgitt batterikapasitet, i kWt Forbruk for å fullade, i kWt Rekkevidde i ADAC Ecotest
Tesla Model X 100D100108,3451
Tesla Model 3 Longe Range AWD7589,5429
Porsche Taycan 4S Performance Plus93,4 (83,7 netto tilgjengelig)95,2400
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit6472,3398
Audi e-tron Sportback 55 quattro95,0 (86,5 netto tilgjengelig)96390
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit6473,9390
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max82 (77 netto tilgjengelig)88,5385
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend6473,9379
Jaguar i-Pace EV400 S AWD90100,8366
Audi e-tron 55 quattro95,0 (83,6 netto tilgjengelig)94,3365
Mercedes EQC 400 AMG Line8093335
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens5264,3335
VW ID.3 Pro Performance 1st Max62,0 (58,0 netto tilgjengelig)64,8335
Tesla Model 3 Standard Range Plus5360305
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)6268,4300
Polestar 2 Long Range Dual Motor78,0 (72,5 netto tilgjengelig)86290
Peugeot e-208 GT50,0 (47,5 netto tilgjengelig)53,1280
BMW i3 (120 Ah)42,2 (37,9 netto tilgjengelig)48,8272
DS 3 Crossback E-Tense So Chic50,0 (47,5 netto tilgjengelig)55,4270
Hyundai Ioniq Elektro Style38,344,1270
Peugeot e-2008 GT50,0 (47,5 netto tilgjengelig)53,1260
Renault Zoe Intens (41 kWh)4149,5243
VW e-up! Style*32,336,7220
Seat Mii electric Plus*32,337,8215
Mini Cooper SE32,6 (28,9 netto tilgjengelig)37,6210
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)4044,5201
Mazda MX-30 e-SKYACTIV35,5 (32 netto tilgjengelig)37,5170
Nissan e-NV 200 Evalia4046,9167
Smart Forfour EQ passion17,618,9100

Kilde: ADAC