UTMERKER SEG: Fra den ene testen til den neste har Hyundai Ioniq (bildet) fra starten pekt seg ut som særdeles energieffektiv.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Ny tysk undersøkelse:
Dette er de mest (og minst) effektive elbilene
Elbilenes rekkevidde er én ting, men hva med bilenes energieffektivitet? En ny undersøkelse dokumenterer de reelle forskjellene i bilenes energibruk.
Den tyske testen gir informasjon om bilenes totale energieffektivitet. For én ting er hvor langt bilene kommer på en lading, men hvor mye energi kreves egentlig for at de skal klare det?
Med andre ord er denne bilen særdeles effektiv under kjøring. Det forteller likevel ikke hele historien.
Total energieffektivitet handler om hvor mye strøm du som forbruker må tilføre bilen for å kjøre en viss avstand. Det inkluderer energien som går tapt under lading, det såkalte ladetapet. Det kan variere mye fra bil til bil.
Annonse
29 elbiler sammenlignet
Tyske ADAC har foretatt målinger der de har kjørt 29 elbiler – det samme antallet som i fjor ble kjørt i Motor og NAFs store sommertest – for å måle rekkevidden.
Dermed er kanskje ikke selve rekkevidden den mest interessante, men sammenligning mellom bilene av totalt strømforbruk, inkludert ladetap, per 100 kjørte kilometer.
Like forhold
Alle elbilene har da gjennomgått nøyaktig den samme kjøre- og ladesyklusen, og under de samme forholdene.
I og med at rekkevidden gjennomgående er kortere enn WLTP-rekkevidden, blir naturlig nok også forbrukstallene høyere. Men det viktige er at de altså er sammenlignbare fra bil til bil.
Annonse
Resultatet er en rangering av elbilenes totale energieffektivitet - hvor mange kilowattimer som er nødvendig for å tilbakelegge 100 km i ADACs Ecotest. I målingene gir det følgende resultater:
Modell
Forbruk målt av ADAC
Oppgitt forbruk (WLTP)
Hyundai Ioniq Electric Style
16,3
13,8
VW e-up! Style
16,7
14,5
Seat Mii Electric Plus
17,3
14,9
Mini Cooper SE
17,6
16,8
BMW i3 (120 Ah)
17,9
15,3
Kia e-Niro Spirit (64 kWh)
18,1
15,9
Smart Forfour EQ passion
18,4
15,9
Peugeot e-208 GT
18,7
17,6
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit
18,8
15,7
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh)
19,0
17,7
VW ID.3 Pro Performance 1st Max
19,3
16,1
Hyundai Kona Electric (64 kWh) Trend
19,5
15
Tesla Model 3 Standard Range Plus
19,5
14,3
Peugeot e-2008 GT
20,2
17,8
Renault Zoe Intens (41 kWh)
20,3
13,3 (NEDC)
DS 3 Crossback E-Tense So Chic
20,5
18,3 (NEDC)
Tesla Model 3 Long Range AWD
20,9
16
Mazda MX-30 e-SKYACTIV
21,9
19
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)
22,1
20,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)
22,7
18,5
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max
22,8
17,7
Porsche Taycan 4S Performance Plus
23,6
26,2
Tesla Model X 100D
24,0
20,8 (NEDC)
Audi e-tron Sportback 55 quattro
24,4
23,7
Audi e-tron 55 quattro
25,8
23
Jaguar i-Pace EV400 S AWD
27,6
22
Mercedes EQC 400 AMG Line
27,6
22,6
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh)
28,1
25,9
Polestar 2 Long Range Dual Motor
29,2
19,3
Alle forbrukstall uttrykkes i kWt/100 km. Forbruket målt av ADAC baserer seg på rekkevidden fra ADAC Ecotest.
Lengst, men ikke mest effektiv
Målingene baserer seg på data i tabellen nedenfor.
Som vi ser er Tesla vinnerne når det gjelder å komme lengst. Imidlertid krever de såpass mye elektrisitet at de ikke kommer på topp på effektivitet.
Det er det Hyundai Ioniq som gjør. Med en batteripakke av begrenset størrelse (bare 38 kWt), er den likevel langt fra lederne på rekkevidde.
Men det blir billigere per kilometer.
Modellene er rangert etter oppnådd rekkevidde i km