
Kommer med 800 voltssystem:
Denne småtassen skal kunne lade som en million-Porsche
Lille BYD Dolphin vil neppe koste mye over 200.000 kroner i Norge. I tillegg vil den spare deg for både tid og penger ved ladestolpen.
Kinesiske BYD (Build Your Dreams) blir snart å se på norske veier med el-Suv-en Tang. I den andre enden av skalaen, både pris- og størrelsesmessig, dukker snart modellen Dolphin opp.
Det er sparsomt med offisielle opplysninger om bilen i forkant av lanseringen på hjemmebane i Kina, men vanligvis godt informerte CNevPost skriver blant annet at bilen er fire meter lang, altså nesten 30 centimeter kortere enn VW ID.3.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
Rundt 300 km
Den vil få to batteripakker, og trolig er det bare den største på 45 kWt som er interessant for oss nordmenn.
Den skal gi bilen en rekkevidde på 400 kilometer, etter den utdaterte NEDC-normen.
Rundt 300 kilometer etter den mer relevante WLTP-normen er nok mer realistisk.
Men: Den blir utstyrt med samme 800 volts ladesystem som Porsche først lanserte i Taycan, og som senere har kommet i teknisk identiske Audi e-tron GT.

Bedre enn samtlige
Samme system finner vi i den helt nye koreaneren Ioniq 5, som imponerte ved ladestolpen under den store elbiltesten til Motor og NAF tidligere i sommer. KIA EV6, som kommer til Norge i oktober, får de samme spesifikasjonene.
Det betyr at BYD Dolphin vil få et helt annet ladetempo enn de fleste langt dyrere biler – og bedre enn samtlige i sin egen prisklasse.
Uten kobolt
Modellen får også såkalte LFP-batterier, som blant annet de Kina-produserte Tesla Model 3 utstyres med.
To av fordelene med batteritypen er at de ikke består av kobolt, og at de har lenger holdbarhet enn de mer kjente litium-ion-batteriene.
BYD Dolphin lanseres først på hjemmemarkedet i Kina. Det er ikke avklart om modellen vil komme til Norge.
De mest leste sakene i Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang