SPORTSSJEF: Volkswagens toppsjef Thomas Schäfer med ID.GTI Concept, som blir vist frem på München-utstillingen.

Elektrisk GTI:

VW lar det gå sport ID

Volkswagen lover GTI-utgave av en eller flere av sine ID-modeller, og viser nå en konseptversjon av ID.GTI basert på den lille ID.2all-bilen som kommer i 2025.

Publisert

MÜNCHEN (Motor): GTI har i Volkswagen-universet vært definert som den perfekte miks av sportslige kvaliteter og egenskapene for hverdagsbruk.

Nå kommer GTI-versjon(er) bygget på MEB-plattformen som Volkswagen har konstruert for hele armadaen av ID-modeller.

Ytterligere 11 nye elektriske biler skal lanseres frem mot 2027, med GTI-utgaven klar for lansering i 2026 og på norske veier året etter.

– Den bilen som kommer, er inntil 90 prosent lik den versjonen som Volkswagen har vist frem her i München, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i VW-importør Harald A. Møller.

LITEN OG GOD: De ytre målene på Volkswagens første elektriske GTI er de samme som for 250.000-kronersbilen ID.2all.

Klassiske detaljer

Den første GTI-modellen fra Volkswagen kom i 1976, med «i» for «injection» (og GT for Grand Tourer), nøyaktig 15 år etter at Maserati brakte begrepet på bane. Nå skiftes «injection» med «intelligence», som et løfte om at GTI skal levere klasseledende digitale løsninger.

GTI-konseptet vi nå ser, har vitale mål tett på billigbilen ID.2all, som Volkswagen annonserte i vår: 410 cm lang, 184 cm bred og 150 cm høy, forhjulstrekk, 20-toms hjul og romslige 490 liter i bagasjerommet.

«Perfekt miks»

Det er slett ikke tilfeldig at ID-porteføljens minste modell danner basis for GTI.

– Jeg hadde GTI i bakhodet i det øyeblikket jeg satte pennen på papiret for å starte skissene til ID.2all, sier Volkswagens designsjef Andreas Mindt.

Konseptmodellen kommer med ekstremt kort overheng og den GTI-klassiske radiatorgrillen i fronten, med vertikale lysstriper i hver ytterkant, under den øvre lysstripen som har blitt en ID-signatur.

Bak har bilen en spoiler oppe i matt svart, som er tatt igjen i tynne svarte hjulbuer.

– Vi tror at kjøreglede og bærekraft er en perfekt miks, og det betyr at GTI har en fremtid – både for oss og for alle andre som er glad i dette varemerket, sier Volkswagen-sjef Thomas Schäfer.

RØDT FOR SPORT: Haptiske knapper på rattet er byttet med hjul, mens VW viser ambisjoner for kreativ bruk av head-up-displayet.

Hjulene tar over

Interiøret, da?

VW lover plass til fem – og et førermiljø som vekker klassiske GTI-assosiasjoner.

Rattet har et merke på «klokka 12-punktet», som for å vise retningen. Rattet har et multifunksjonshjul og to knapper ved hver av de to øvre eikene.

På punktet hvor det i svunne tider var en girspak, kommer nå et multifunksjonshjul, blant annet for valg av kjøreprofiler og kupébelysning.

Bilen får en 10,9-tommers skjerm bak rattet og en 12,9-tommers hovedskjerm over midtkonsollen.

Videre leker Volkswagen med et head-up-display som bruker store deler av frontruten, uten at de har vært overtydelige på detaljene foreløpig, men skisser avslører visse ambisjoner. Hvis sjåføren skulle ta turen til nordsløyfa på Nürburgring, for eksempel, så vil både banens profil og rundetidene kunne vises i head-up-displayet.