FYLLER PÅ: Emeya er elbil nummer to fra Lotus.

Starter produksjon i 2024:

Viste fram elektrisk råskinn i natt

Lotus dro duken av sin elbil nummer to på en parkeringsplass på Manhattan i hjertet av New York i natt: Emeya, en firedørs hyper-GT.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiskeide Lotus, som nettopp åpnet sin butikk i Oslo, skal være helelektrisk i 2028, med fire elbiler i porteføljen. Emeya etterfølger SUV-en Eletre. Senere følger en noe mindre SUV i 2025 og en to-seters sportsbil i 2026.

Men nå altså en hyper-GT.

Hyper-begrepet er ikke så lett å definere bestemt, i en tid der elmotorene kan gi ganske ordinære modeller ekstrem fart. 

Emeya har toppfart på 250 km/t og akselerasjon 0–100 km/t på under 2,78 sekunder; ganske hyper etter tradisjonelle begreper, ikke så med dagens elbilbeite.

Men i kombinasjon med GT-klassifiseringen er den alt annet enn hverdagslig.

Spoiler-alarm

En Grand Tourer er per definisjon en bil med høy ytelse spesialisert for langkjøring. Her kommer Lotus med en aktiv frontgrill, en diffuser og en to-lags spoiler (296 mm bred) bak som i kombinasjon med et lavt tyngdepunkt skal gi unik stabilitet også ved høye hastigheter.

Med et elektronisk kontrollert fjæringssystem med sensorer som leser veibildet foran bilen 1000 ganger i sekundet, vil bilen automatisk justeres for å sikre så behagelig kjøring som mulig.

Den vil ha en motoreffekt på opptil 675 kW/905 hk, med et maks dreiemoment på 985 Nm.

Hurtig ved stolpen

Emeyas rekkevidde er omtrent som nevnte Eletre, som i sine tre utstyrsversjoner har WLTP-tall i spennet fra 410 til 600 km.

Den har et 102 kWt batteri (bruttoeffekt på 112 kWt), og skal kunne trille 150 km etter fem minutter ved en 350 kW-stolpe. Lading fra 10 til 80 prosent skal ta 18 minutter.

Lotus har ikke sluppet altfor mange detaljer om firehjulstrekkeren, men varsler at mer kommer i fjerde kvartal. 

Priser og tilgjengelige markeder er heller ikke klart.