I NORGE: En Lotus Eletre i fiffig Galloway Green foran nyåpnede Lotus Store i sentrum av Oslo.

Lotus-blomstring i Oslo:

Trykker premium-gassen i bånn mot 2028

Elbilskiftet åpner for en dramatisk annerledes morgendag for en ikonisk sportsbil- og formel 1-institusjon. Lotus kommer med fire elbiler innen 2028 – og starter i Norge.

Publisert

Den første, SUV-en Eletre, står allerede i butikken. Og da snakker vi om butikken i Oslo, en nyåpnet Lotus Store.

Det har strengt tatt ikke vært all verdens behov for en Lotus-butikk i Norge tidligere. Av de drøyt tre millioner nye bilene som er blitt førstegangsregistrert i Norge siden årtusenskiftet, har 29 – tjueni – hatt logoen med ACBC-monogrammet på panseret. Det tilsvarer en markedsandel på beskjedne 0,009 promille. 

Det skal riktignok legges til at det er bruktimportert 220 Lotus-eksemplarer i den samme perioden, nok til en 54. plass og markedsandel 0,4 promille på bruktimport-oversikten som teller nesten 600.000 biler.

Men ting skjer:

10 av de 29 nye er registrert nå i år, alle er nevnte Eletre. Langt flere følger når utleveringene gjennom det norske forhandlerapparatet kommer i gang utover høsten.

KRAFTIG PLUGG: Eletre kommer i tre versjoner – grunnversjonen som har bruktbart med utstyr, 4WD og inntil 600 km rekkevidde, Eletre R med 22-toms hjul, raffere lyd og lys, pluss en aktiv bakspoiler, og toppversjonen Eletre S med akselerasjon 0-100 under tre sekunder og motoreffekt på 905 hk.

Snart fire

Modellene som kommer er i ulik grad stemt for norske preferanser:

  • Emeya, en stor sedan bygget med samme teknologi som Eletre, lanseres 8. september. Elbilen med prosjektnavnet Type 133, får bruttobatteri på 112 kWt, som antyder nær 600 km rekkevidde.

  • I 2025 kommer en mindre SUV. Type 134. En modell som vil selge mer, men fortsatt være posisjonert i premiumsegmentet, ifølge Europa-sjef Niels de Gruijter.

  • Deretter følger en 2-seters sportsbil, Type 135, som den fjerde modellen i merkets elbil-rekke i 2026.

Lotus ble etablert av Colin Chapman i 1948, vokste til som et erkebritisk bilmerke på godt og vondt, etter hvert balanserende på en økonomisk knivsegg – og har fra 2017 hatt kinesiske Geely som majoritetseier. Elbildivisjonen Lotus Technology forberedes for en Nasdaq-listing hvor dagens eiere Geely, Nio Capital og malaysiske Etika Automotive skal ha en eierandel på 89,7 prosent.

Selve løsningen

Vi snakket med Europa-sjef Niels de Gruijter da Oslo-butikken åpnet forleden:

– Hvilke utfordringer og muligheter bringer elbilteknologien for Lotus?

– Den er løsningen, ganske enkelt. Dette må være den mest spennende tiden i bilindustrien noensinne, med nye drivlinjer, nye merker, nye markeder. Elbilen er lyset i enden av tunnelen. Vi er i endring fra å være et merke som solgte 1600 biler i fjor til å bli et merke som skal selge 150.000 biler i 2028, nøyaktig til rett tid.

INGEN HINDRINGER: Niels de Gruijter, sjef for Lotus Cars Europe.

– Ingen utfordringer?

– Den eneste utfordringen for elbiler i det store bildet er infrastrukturen, men Norge er jo et ypperlig eksempel på hvordan denne teknologien kan fases inn på et nasjonalt plan. Det er én av grunnene til at vi åpner en av de første butikkene våre nettopp her i Oslo.

– Hvordan bruker dere arven som et eksklusivt sportsbilmerke når dere nå skal ut i et større marked?

– Vi er kanskje det eneste merket som kombinerer arv og teknologi. Hvis du ser tilbake på 75 år med Lotus-historie med nydelige biler og formel 1-seire, så har det alltid vært bygget innovasjon, design og teknologi. Slik er det fortsatt.

Stadig premium

– Lotus forblir et premiummerke, eller ekspanderer dere til et bredere marked?

– Begge deler, hehe… Vi er i et premium-marked. Se bare på modellene vi har nå: Evija, vel, premium rett og slett (en hyperbil med pris fra 2,2 millioner dollar, produsert i beskjedne 130 eksemplarer, red. anm). Emira, også en to-seters sportsbil som per definisjon er et premiumprodukt (den siste med forbrenningsmotor fra Lotus, red. anm.). Eletre, en premium SUV som koster masse penger, men ikke er dyr når du ser hva du får. SUV-en som kommer i 2025 vil trolig selge mer enn de andre, men også den vil være i premiumsegmentet.

– Nye markeder?

– Lotus har vært veldig konsentrert om Storbritannia, men med Lotus Cars Europe har det blitt et bredere markedsperspektiv. USA kommer ved årsskiftet. Og selvfølgelig Kina. Vi er britiske av fødsel, men oppdratt globalt. Lotus har designere i Coventry og Hethel (like sør for Norwich i Norfolk) i England, ingeniører i Coventry og Hethel, i Raunheim utenfor Frankfurt, i Göteborg og i Wuhan, Kina. Fabrikkene ligger i Hethel og Wuhan.

Kinesisk retning

– Hvilke muligheter gir kinesiske eiere for dere som selskap?

– Lotus solgte 1600 biler i året, i en evig kamp for å overleve. Da Geely investerte kom muligheten til å designe og bygge biler for nye markeder. I 2018 ble det definert en målsetting om å selge 150.000 biler i 2028. Men se hvordan Geely fungerer: Den daglige styringen og merke-eierskapet skjer der merket faktisk hører hjemme, altså England i vårt tilfelle. Samme med Volvo, samme med Polestar, samme med London Taxi, samme med Lynk & co.

– Hva gjør kinesiske eiere annerledes?

– Jeg kan ikke snakke for dem alle. Men for oss har kineserne gitt en retning, i vårt tilfelle med et mål om salg av 150.000 i 2028. Så kommer de med et budsjett og hva de ellers kan bidra med av innsatsfaktorer av ulikt slag, og deretter er det opp til oss å få jobben gjort. De bidrar selvfølgelig hvis du trenger eller ber om det, men utover det så ser du dem ikke.

– Hvor ofte rapporterer du til Geely sentralt?

– Jeg rapporterer til min sjef i London, aldri til Kina.

– Du vet ikke hvor ofte de sjekker tingenes tilstand?

– Nei, aner ikke.

PS: Christian Hem er sjef for Lotus-operasjonen i Norge, som foruten butikken i Oslo og serviceavtale med Volvo Car Økern, består av salg-og serviceavtaler med Frydenbø i Bergen, Nardo Bil i Trondheim og Autostrada i Skien. Eget service- og utleveringssenter i Oslo-området kommer innen kort tid.

KLAR FOR NORGE: Christian Hem, som har ansvar for Lotus-virksomheten i Norge, med Niels de Gruijter.