Cybertruck, pickupen som er neste bil ut i Tesla-porteføljen, får oppsiktsvekkende tall i en ny måling med en luftmotstandskoeffisient på 0,39 i følge en uoffisiell beregning.
Det er tall tradisjonelle pickup-modeller ikke er i nærheten av.
Så er heller ikke Cybertruck «enda en» pickup. Designet har splittet fanskaren i to, de som elsker den og de som knapt kan utstå den. Men det synes klart at Tesla i hvert fall har oppnådd noe av det de ville få til med designvalget, nemlig klasseledende aerodynamiske egenskaper.
Aleix Lázaro Prat, medarbeider i det tyske selskapet Numeric Systems som er spesialister på simuleringsteknologi, har beregnet Cybertrucks luftmotstandskoeffisient til 0,39, skriver Electrek.
Tradisjonelt ligger pickupene på en koeffisient mellom 0,55 og 0,65. De mest strømlinjeformede personbilene dupper under 0,20.
Men selv om målingene til Numeric Systems er bedre enn for de øvrige i klassen, er det rom for forbedringer:
Prats funn viser at det er strukturer som kan gi turbulens i festet mellom støtfanger og panser, i den vertikale kanten bak frontlyktene, i hjulhusene, felgstrukturene og vinkelen der A- og C-stolpen møtes.
Tesla-sjef Elon Musk har antydet at de skal klare en luftmotstandskoeffisient ned mot 0,30 når Cybertruck er klar for lansering. Og dét tidspunktet er fortsatt ikke klart, men de siste anslagene peker mot lansering sommeren 2023.