SATSER: Den gamle luksusmodellen til Toyota, Crown, kommer i ny helelektrisk versjon.

Toyota med ny batteriteknologi:

Rekkevidde på 120 mil, ladetid på 10 minutter

Verdens største bilprodusent varsler revolusjonerende bedre batterier bare i løpet av få år.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare en snau måned siden Toyota snakket om høyytelsesversjoner av dagens litium-ion-batterier (les mer her), som ville dukke opp i bilene allerede i 2026. Nå intensiverer de satsingen, ifølge The Guardian.

Toyota hevder at de snart vil være i stand til å produsere såkalte faststoffbatterier med rekkevidde på 120 mil og ladetid opp til 100 prosent på 10 minutter.

Mindre og lettere

Avisen siterer Keiji Kaita, sjef for Toyotas forsknings- og utviklingssenter for CO2-nøytralitet.

Fordelene med faststoff (solid state) er i korte trekk at batteriene har høyere energitetthet. Det betyr at de gir økt rekkevidde, samtidig som de tar mindre plass og har lavere vekt. De skal også lade mer effektivt, tåle kulde bedre og være mindre brannfarlige.

FORBEDRET: Toyotas førtste elbil, bZ4X, fikk en elendig start. Men etter diverse oppgraderinger begynner modellen å levere som forventet.

Drastisk endring

Kaita hevder Toyota har klart å forenkle produksjonen av materialet som brukes til å lage faststoffbatterier, og faktisk gjøre det enklere enn å produsere dagens litium-ion-batterier.

Det vil halvere vekten og størrelsen på batteripakkene som havner i bilene.

– Vi tar sikte på å drastisk endre situasjonen der dagens batterier er for store, tunge og dyre, sier Kaita.

Trolig vil batteriene komme i produksjon i 2027.