
Toyota Yaris Cross fra 303.000 kr:
RAV4-lillebror er nå i salg i Norge
Toyota ruster opp ytterligere med en biltype som kan appellere til mange som ikke vil ha elbil. Yaris Cross kan leveres fra oktober i år.
Toyota, for første gang på mange år, er så langt i 2021 bilmerket som selger best her i landet. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nå kommer den fjerde SUV-en i merkets sortiment i Norge, Toyota Yaris Cross.
Toyota dro den digitale duken av sin nye baby i april i fjor etter å ha blitt annonsert allerede i januar 2020. Nå, over et år senere, kommer den altså i salg.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
Yaris-basert
Ut fra navnet kunne man tro det bare ville være en forhøyet versjon av Yaris med plast-dekor, men dette er en helt egen modell med distinkt SUV-design.
Den er imidlertid basert på samme plattform som Yaris-modellen vi testet i fjor.
Med dagens globale markedstrender som går stadig mer i retning av relativt høyreiste SUV-er og crossovere, var det nærliggende å utvikle en SUV basert på plattformen.



En «ekte» SUV
Toyota har dermed tre SUV-er basert på den såkalte TNGA-plattformen: RAV4, C-HR, som nylig har fått en oppgradering og kraftigere motor, og nå altså Yaris Cross.
Det er en sjeldenhet i klassen for små SUV-er, men den tilbys med et firehjulsdriftsystem, kalt i-AWD, der bakhjulene kan kobles inn ved behov. Systemet har en manuell modusvelger med innstillinger for Trail eller Snow, slik at føreren kan velge den modus som er best tilpasset krevende vei- og føreforhold.
Sett i profil er SUV-karakteren tydelig – noe som allerede gikk frem av skissen vi ble vist i januar. Med samme akselavstand som Yaris, 256 cm, har den fått forlengede overheng: 6 cm foran og 18 bak. Dette bringer lengden til 418 cm totalt, eller hele 24 cm mer enn småbilen den er basert på.
Lover god plass
Det borger for gode plassforhold i interiøret. Også nye Yaris imponerte oss med sin gode plassutnyttelse til å være en såpass liten bil.
Yaris Cross er for øvrig 176,5 cm bred og 156 cm høy (9 cm mer enn Yaris). Som seg hør og bør for en SUV, er bakkeklaringen også øket – med 3 cm.
Av finesser kan nevnes den motordrevne bakdøren som kan betjenes med foten og bagasjeromsgulvet, som kan justeres i to høyder eller deles i to for å gi enten oppbevaringsplass under gulvet eller økt bagasjekapasitet ved behov.
Baksetet er delt 40-20-40, en fleksibel løsning som gir mulighet for å transportere ski, sykler eller moderat med feriebagasje. Den kommer også med egne surrekroker.
Yaris Cross er designet for europeiske kunder og blir produsert på Toyotas anlegg i Valenciennes i Frankrike.
Yaris Cross er nå satt i produksjon, og de første overleveringene til kunder starter i oktober.
Nye Yaris Cross leveres i Norge med følgende utstyrsgrader: Life, Active, Active Tech, Executive, Adventure og Premiere Edition.