HEIHEI, 2024: Husker du meg? Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi overrasker:

Se hva som er tilbake!

Mitsubishi-ledelsen har tenkt. Og tenkt. Og tenkt. Og bestemt seg for å satse på elbil. Dessuten: Bestselgeren de tok av Europa-markedet i 2021, kommer tilbake i ny versjon.

Publisert

Det er ikke helt enkelt å finne den røde tråden i strategien til japanske Mitsubishi, men nå kan to nyheter vekke begeistring og skape forventninger.

Det første først:

Outlander i ladehybridversjon kommer tilbake på det europeiske markedet, fire år etter en spektakulær avskjed – i hvert fall sett med norske briller.

Det er ikke sluppet detaljer om hva slags kvaliteter fjerde generasjon Outlander bringer til torgs.

Norsk bestselger

Outlander PHEV var bestselgende ladehybrid i Norge seks år på rad da det norske forhandlerapparatet plutselig fikk beskjed om at det var god natt: Europa-satsingen var lagt på is. Mitsubishi skulle konsentrere seg om sine nøkkelmarkeder, som altså ikke er Europa.

Nå har isen smeltet – og Outlander kommer tilbake i 17 av de 35 europeiske markedene de engang var til stede i.

Optimismen er stor hos importsjef Rune Gjerstad i MMC Norge:

– I perioder leverte vi opp mot 1000 Mitsubishi i måneden. Jeg har ikke problemer med å se for meg at det kan skje igjen, sier Gjerstad til Bilbransje24.no.

Elbil-satsing

Det må i så fall trolig skje med hjelp av den andre ferske nyheten fra Mitsubishis hovedbøle i Tokyo:

Selskapet skal satse på elbiler.

Igjen – er det fristende å legge til. Mitsubishi i-MiEV var en de første elbilmodellene på markedet, da den lille bybilen ble lansert i 2010. Fortsatt er det noen entusiastbiler rundt på veiene, men utviklingen har trillet lengre enn langt avgårde.

Mens alliansepartnerne Nissan og Renault tok posisjon i elbilmarkedet med sine pionérmodeller Leaf og Zoe, ble Mitsubishi sittende last og brast med en strategi der elektrifisering ble definert som litt elektrisk drahjelp for Outlander.

To elbiler

Siden har de aller fleste av verdens bilprodusenter fått fart på elbilproduksjonen. Og på et styremøte i Mitsubishi sist uke ble det slått fast at tiden var inne: Nye utfordringer krever ny forretningsplan.

De neste fem årene skal det lanseres 16 modeller, ni av dem elektrifiserte – og minst to av disse er ventet til det europeiske markedet.

Ubekreftede meldinger antyder to biler som trekker betydelige veksler på allerede lanserte modeller fra Nissan og Renault.