HASHTAG 1: smart #1 kommer med rundt 430 km rekkevidde.Foto: SMART
Tid for å tenke smart igjen?
Liten SUV vekker nytt liv i Smart-merket
Første modell i en helt ny generasjon fra elbilmerket smart var et av høydepunktene på forrige høsts bilutstilling i München. Nå er det klart at bilen lanseres i Norge i 2023.
smart #1 kommer med bakhjulsdrift, rundt 430 km rekkevidde, 66 kWh batteri, hurtigladetid fra 10 til 80 prosent på under en halvtime og ytre mål på linje med en VW ID.3 – bortsett fra ytterligere 8 cm høyde og glasstak.
Kompakt-SUV-en skal få «et dedikert appmiljø og et brukergrensesnitt som kan tilpasses», som importør Mercedes-Benz Norge og Bertel O. Steen skriver i en pressemelding.
Hva det betyr på et mer folkelig norsk gjenstår å se, men det blir i det minste en bil som får trådløs programvare-oppdatering og AI-basert stemmekontroll.
Bertel O. Steen har telt på knappene om de skulle ta inn bilen til Norge. Når det først skjer, blir det med ambisjon om å kunne distribuere bilen gjennom en såkalt agentmodell.
Denne salgsformen er bilprodusentenes nye mantra – ettersom det sikrer salg til priser som produsenten kontrollerer.
I dagens distribusjonsmodell står forhandlerne fritt til å styre pris, men de tar også kostnader og risiko ved at det er de som kjøper bilene av produsenten.
I agentmodellen forsvinner risiko og kostnader til varelager hos forhandlerne, men samtidig blir marginene lavere.
smart-bilene produseres i et samarbeid mellom Mercedes-Benz og Geely, men småbilene fra merket har aldri vært storselgere i Norge.