BRUSSEL (Motor): RZ er den første i en bølge oppdateringer og nylanseringer fra Toyota-konsernets luksusmerke frem mot 2025. Europasjef Spiros Fotinos lover 2o lanseringer de neste årene, uten å spesifisere hvor mange av disse som vil være helt nye.
Men RZ er definitivt i kategorien «nyhet».
Nesten alle detaljer er stadig i det blå; lanseringstidspunkt, pris, mål og motorspesifikasjoner.
Men Lexus ga såpass med detaljer om bilens finesser under en presentasjon i Brussel denne uka, er det er verdt å dvele litt ved det som kommer.
Merkets første elbil, 2020-lanseringen UX 300e, klarte ikke å storsjarmere norske elbilkunder. Den er bare nummer 35 på listen over mest solgte modeller i Norge siden januar 2020.
RZ kan bli noe annet.
Mer enn en elbil
– For Lexus er dette mer enn en elbil. Den skal danne basis for kjøreopplevelsen i hele vår elbil-portefølje de kommende årene, sier Fotinos.
To ting gjør Lexus-sjefen særlig spent på denne bilen, som bygges på samme e-TNGA-plattform som Toyotas kommende bZ4X:
Som den første av Lexus-modellene kommer den med Direct4, et system som dynamisk kontrollerer elmotorene på hver aksling, og kontinuerlig optimaliserer kraften avhengig av hvor hardt du trykker på gassen, hvordan du styrer og ikke minst underlaget du kjører på.
Fotinos lover en bil som kan gå fra full forhjulsdrift til full bakhjulsdrift – og alle variasjoner i mellom – på et øyeblikk.
Dernest kommer RZ med rektangulært ratt og elektronisk styring – såkalt steer by wire – som betyr et farvel til den mekaniske forbindelsen mellom ratt og forhjul. Den elektroniske løsningen gir ikke bare bedre plass, men innebærer også at sjåføren alltid kan ha to hender på rattet. Det er fullt hjulutslag når rattet dreies 150 grader. Dessuten gir rattformen helt nye muligheter når det kommer til design av førermiljøet og plassering av skjermer og instrumenter.
– Denne bilen blir definerende for hvor vi går de neste årene, sier Fotinos.
Annonse
Globale dilemmaer
Som Toyota har Lexus fått kritikk for å somle med steget over til ladbare biler. NX 450h+ ble nylig presentert med 74 km elektrisk rekkevidde.
– Det var vår første ladehybrid, men definitivt ikke den siste, sier Fotinos.
Disposisjonene til Lexus er en påminnelse om at bilmarkedet er globalt – med svært ulike forutsetninger i de forskjellige geografiske områdene.
– Det er selvfølgelig et dilemma: 96 prosent av salget vårt i Vest-Europa er av elektrifiserte modeller. Samtidig er vi markedsleder i et land som Kazakhstan, med en andel på hele 50 prosent. Det er det nye LX (som kommer med en 5,7 liters V8-er, red.anm.) som sikrer oss den posisjonen, sier Fotinos.
Lexus har forøvrig mål om å doble Europa-salget til 130.000 innen 2025. Det betyr, uansett preferansene i Almaty, mer elbil …